Aubretian gror Irisen visar sina blad i solens sken

Julros
Julros

Solen har visat sig i flera timmar.

alurot
Solen syns spela på alunrotetns blad

Blågullet har börjat anta höstfärger men en del blad är fortfarande varigierade.

Varigierad blågull
Varigierad blågull

Men så finns det en annan alunrot som skjuter upp en blomstängel.

Alunrot med blomstängel 21/11-09
Alunrot med blomstängel 21/11-09

Ibland är man förvissad om att det är höst dom här bladen är visserligen bruna på sommaren också.

Chokladnäva
Chokladnäva

Egentligen både pelargonerna i på vinterförvaring.

Pelargonblad i solen
Pelargonblad i solen

Men ta in?

Pelargonknoppar 21/11-09
Pelargonknoppar 21/11-09

Vad sägs om det här?

Burning hearts och iris george
Burning hearts och iris george

Fänrikshjärtat burning hearts är på sina sista andetag men än så sitter det blommor kvar.

Men titta där brevid blommorna som ligger på jorden. Blomblad från en lök som jag planterat. Iris George.

Iris George
Iris George

Det sticker upp en till på andra sidan om lappen som säger att jag planterat en hyacint där.

Fler irisar sticker upp ur mossan här.

Iris George
Iris George

Är jag glad?

Nä!

Är rädd för att sötnosarna ska frysa bort under vintern. Ska allvarligt överväga att börja packa in lite av några av växterna för vintern.

Varigierad kärleksört
Varigierad kärleksört

Tog även nyfiket och vek bort fiberväven från min perenna-odling.

Aubretian har grott.

Aubretia
Aubretia

Snabbt på med fiberväven igen.

När jag plockar fram presseningen ska perenna-odlingen få en skvätt vatten för att klara vintern.

Presseningen är till för vinterväta inte för kylan.

5 thoughts on “Aubretian gror Irisen visar sina blad i solens sken

  1. Jo du, idag kunde man verkligen få vårkänslor….. Visst är det underbart med pelargoner som blommar utomhus 20 november. Var häromdagen på en balkong i Lidköping där de blommat oavbrutet sen i somras o fortfarande hade massor av blom o knopp! Är det vintergäcksiris du satt? Skulle tro att de klarar sig utan skyddsåtgärder…. de kommer ju väldigt tidigt på våren.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    • Näpp det är inte en sån jag har. Men den skulle blomma tidigt så jag ska väl ha det i åtanke.
      Tack för trösten, lite oro ligger kvar och gnager.

  2. Vad härligt att se alunrotsknoppar nu i november, då ser jag fram emot en lång säsong nästa år när alla mina förhoppningsvis kommer att blomma.
    Jag har också pelargonknoppar, är inte det helt galet egentligen?

    Jag måste skaffa en löjtnantshjärta till min lott, kom jag på när jag kommer ihåg dina härliga löjtnantshjärtsbilder från i somras (apropå fänrikshjärtsbilden).

    Ha det bra! =)
    /Marie

  3. Löjtnantshjärtan går ju alltid att dela. Det finns vita också:-)

    Hade tänkt att flytta pelargonerna till min mammas inglasade balkong

Kommentera:

