Sorgmygg och nematoder

Upptäckte larverna igår när jag bekymrat granskade sådderna. Några av lejongapbebbisarna hade lagt sig lite ner.

Då såg jag att det kravlande  omkring några vita halvgenomskinliga larver i jorden. Har inte sett några sorgflugor som flugit omkring så förhoppningsfull slängde jag in en fråga på odla forumet. Trodde väl egentligen inte att det kunde vara nematoderna men hoppades lite grann. Nematoder kan man inte se med blotta ögat, fick jag veta,  så nu ska jag ta min sista förpackning, beställa nya nematoder och vänta på värmen så att dom kan levereras…

Förpackningen jag har ska vara hållbar i kylskåp till februari. Tror nu inte på just den eftersom det var samma datum på dom slöa(döda?) nematoderna jag redan vattnat med.  Eterisk olja har jag provat det avlägsnade visserligen effektivt sorgmyggen på några timmar men det mesta av sådderna strök också med, förutom en enda tuff pensé.

Piggade upp mig igår med att teckna lite tillsammans med min son. Har varit lite lat och haft liknande header på båda min balkongbloggar och så vill jag inte ha det i längden så nu är det fixat med teckningen jag ritade som scannades in till  headern på min andra balkongblogg

Akleja teckning

Kommentera:

