Mars sådder

Sådde mars-sådderna idag. Var osäker på hur det skulle gå men jag skrev ut namnlapparna igår, några handskrev jag. Det blev visst lite mycket sådder som ska få plats. Luktärtorna är blötlagda och ska sås imorgon, men dom får vara med på listan. Strandkrassling upptäckte jag i somras. Dom doftar underbart och ska ha dom istället för lobelia.  Ångrar jag mig kan jag alltid köpa några plantor och dela dom. Tycker lobelia är lättodlat, annars finns det egentligen ingen större anledning att så dom eftersom småplantorna är lättdelade.

Jag har slagit mig loss på zinnia och lite andra malvor än myskmalvan i år.

  1. Lobelia speciosa F1 ‘Fan Blue’, Rabattlobelia
  2. Malva sylvestris mauritiana, Mauritansk rödmalva
  3. Loubaria maritima ’carpet of snow’ , vit strandkrassling
  4. Loubaria maritima ‘Violet Queen’ , violett strandkrassling
  5. Loubaria maritima ‘Rosie O’day’ , rosa strandkrassling
  6. Matthiola incana ’Beauty of Nice’, sommarlövkoja
  7. Phlox drummondii nana compacta ‘ethnie light Blue’, Sommar flox
  8. Maurandya scandens ’exotic pride’ , lejongapsranka
  9. Zinnia elegans ‘purple prince’, daliablommande zinnia
  10. Zinnia elegans  ‘swizzle cherry & ivory’
  11. Zinnia envy double
  12. Zinnia elegans  ‘thumbelina’ .  Bra på balkong
  13. Antirrhinum braun-blanquetii ‘Coria candelabra’ Topline, sollejongap.  Flerårig i zon 1-2.
  14. Androghaphis paniculata, kariyat . Medicinalväxt. jämförs med Echinacea. Infektionshämmande antioxidant, förstärker immunförsvaret. Har använts i Indien och Kina mot infektioner, herpes m.m.
  15. Eschscholzia californica ’Appleblossom Bush’, sömntuta
  16. Nicotiana mutabilis ’marshmallow’, tobaksplanta
  17. Lathyrus odoratus ’ Erewhon’, luktärt. Ljuvlig
  18. Lathyrus odoratus ’ Bijou’, luktärt
  19. Lathyrus odoratus ’ Caribbean Coctail ’, luktärt
  20. Lathyrus odoratus ’ Antique fantasy, luktärt
  21. Lathyrus sativus ’ azureus’, luktärt plattvial .  Fantastisk färg
  22. Lathyrus odoratus ’ Fire & Ice’
  23. Malva sylvestris  ‘Zebrina’
  24. Anoda cristata ”Alba”, glansmalva
  25. Antirrhinum majus pendula F1 ”Piñata”, ampellejongap
  26. Convolvulus tricolor ”Red Ensign”, Blåvinda
  27. ROSENSKÄRA ‘Double Click Snow Puff’ , Cosmos bipinnatus

Tog mig en tur och ser att jag har lite egen plockade frön av blå låg blåvinda, hibiscus, blå himmelsblomma och lila vallmo kvar att så.

Resten tror jag är direktsådder.

One thought on “Mars sådder

  1. Pingback: Har sått idag sådderna för mars « Rihanes odling

Kommentera:

