Ny kamera som jag lägligt provat

Har skaffat mig en ny kamera idag. Min gamla  har inte varit sig lik sedan i höstas då den såg dubbla bilder när den öppnade sig men jag har haft is i magen och väntat ut  ett bra tillfälle. Det tillfället kom  med  en  Canon Digitalkamera Ixus 200 IS  till ”nyöppningspris ”  med halva priset. Det halva priset var under 2000 vilket var jag jag hade tänkt mig för en ny kamera så det passade bra.  Har testat lite och är inte riktigt hemma på alla finesser än men det är bara övning som gäller. Med digitalkamera har man lyxen att öva hur mycket som helst. Började fota för sju år sedan när jag fick sonen och fortsatte med växter, innan dess var intresset för fotografering obefintligt. Fortfarande är dessa båda mina huvudmotiv. Sonen lägger jag  aldrig ut bilder på på nätet. Däremot visar jag gärna växter

Det där med att trycka av halvvägs är jag inte alls kompis med men jag hittade en inställning med löv som skulle använda till lövverk och dylikt och det är det jag försökt med. Sedan trycker man på skärmen på den blomma som  ska ha focus och det ska kameran hålla reda på själv…vilket den verkar göra till min stora förvåning, dock med lite blandat resultat men ändå.

Akleja
Akleja den lite mörkare

Ska fixa ramarna så att jag fortsättningsvis bara behöver klippa in bilderna. Storleken är lite fel för tillfället men det får duga.

akleja
Akleja den lite ljusare
iris
Irisblad och ett litet träd på tillväxt
Grönt
Porslinsanemon, astrantia, sommarflox eller något annat
Pensé
Pensé och förgätmiej
blågull
Krypblågull och blågull

Jag har tagit bilderna utan att solen skinit på växterna och jag tycker dom blir bra mycket bättre än med den gamla kameran(som sjöng på sista versen)

violviva
Violviva Wanda

Får prova mer motiv imorgon när sonen ska klappa lamm i Hågelbyparken

4 thoughts on “Ny kamera som jag lägligt provat

  1. Kul med ny kamera, den verkar fungera bra! Jag skulle vilja köpa en där man kan ställa in skärpan manuellt, är så trött på att alltid ha felfokuserade bilder… =/
    /Marie

    • Förstår vad du menar men jag tror inte mina bilder blir bättre av det. Är ingen bra fotograf utan det är kameran som gör jobbet

Kommentera:

