Rhododendron williamsianum

Vårmarknad vid Nynässlott. Linudden var där. Hade en önskelista med mig och hittade en majbräken athyrium filix-femina ‘Frizelliae’ som jag fick med mig hem. Något som inte var med på önskelistan var den här skönheten som jag inte förstod vad det var när jag först såg henne.

Rhododendron williamsianum
Rhododendron williamsianum

Det fanns en lapp. Hann att läsa att den var låg och kompakt.  Att den skulle blomma maj-juni. Sedan knep jag ihop ögonen för att undvika dåliga nyheter om att hon absolut inte kan överleva hos mig. Lappen fick jag med mig hem. Nu ska jag pyssla om henne.

Överväger att jag ska skapa en kruka där hon får vara kejsarinnan…

Rhododendron williamsianum
Rhododendron williamsianum

På lappen, som jag fick med mig när jag bad om en exakt namnangivelse, står det.

Rhododendron williamsianum

En låg och kompakt växande art med små, blanka och hjärtformade blad, bronsfärgade som unga. Blommorna är små, välformade och hängande klockor i rosa. Vill ha mycket ljus för att blomma bra och hålla sig kompakt; men är känslig för vintersol och vårfrosten.

Färg: Rosavit

Blomtid: April-maj

Höjd: 50 100 cm

Zon:1-2 (3)

Ska hitta en perfekt placering för henne och ska skapa det närmaste zon1 jag kan komma på min balkong. Hon ska få  Rhododendronjord. När pelargonerna får fiberväv över sig så slänger jag på lite på henne också

One thought on “Rhododendron williamsianum

  1. Pingback: Nyårsdagen 1/1-2011 | Rihanes odling

Kommentera:

