Hostan blommar

Vårglädje från odla, redan? Ska inte beställa därifrån i år. Det blir så mycket då. Gjorde inte det förra året heller. Men det blev en massa lökar iallafall. Köpte dom lite då och då istället. Ska försöka undvika det i år. Tänkte jag skulle se vad trädgårdsmässan Taxinge har att erbjuda. Ska kanske strunta i vårglädje helt och hållet…..nja någon liten tulpan kanske jag ska peta ner.

Liljor blir nog bäst att ersätta med dom blommor som man kan få från hostorna. Några liljor ersätts med några färre hostor och sedan blommar dom så här.

blomsterfunkia

Hosta fortunei patriot

Det gröna bladet med vit kant är från blomsterfunkian som jag köpte på vårkanten. När den inte blommar har man fina blad.

En som bara blommar en dag är den här blomman med ett namn som beskriver det. Den kallas ibland för frilandshibiscus men är visst inte det. Trevlig blomma. Ettåring som jag hade förra sommaren och som frösådde sig själv utan att jag lade mig i det.

Bilden är från igår.

Hibiscus

Frösått sig själv

Igår slog pelargonen clorinda ut. Blomman stod inte still så att hon fastnade tillräckligt bra på bild vare sig idag eller igår.

Men igår sken solen. Och ikapp med solen sken ringblommorna.

Ringblomma

Ringblomma

Ringblomma

Ringblomma

Solen skiner även idag och med den skiner rudbeckian ”sunrise” som jag blir mer och mer förtjust i.

Måste skaffa nya glasögon för dom påstod när jag tittade i en tidning att den inte är härdig här.

Sunrise

Jag är inte så förtjust i gult . Färgen på blommorna på dom senaste bilderna nog lila eftersom jag gillar blommorna och lila är en färg jag gillar.

Det som flirtade mest med mig av det som odla hade att erbjuda var en gul (f´lt lila) hundtandslilja.

Kommentera:

