Echinacea purpurea ‘Vintage Wine” och skugglilja

Skulle hålla mig till trädgårdsmässan till Taxinge var det tänkt. Men, men. Nu blir det rena frosseriet i en röd rudbeckia som jag trotsade regnet för att få med mig hem.  Medans regnet öste ner, näsan i blommorna njutandes av doften och ögonen tindrandes, hörde jag en av personalen säga att ‘Magnus’ var deras bästa rudbeckia….???!!!…Det var väl ändå inte den jag stod och beundrade?Äh!  Stod och valde mellan ett exemplar som var stor och kraftig och en med massor med blommor i knopp…. . Det blev den siste. Än så länge blommar bara två av blommorna.

Echinacea purpurea ‘Vintage Wine’

Röd Rudbeckia
Echinacea purpurea ‘Vintage Wine’

Än har jag inte hittat den soliga platsen som den ska trivas på…

Röd Rudbeckia
Echinacea purpurea ‘Vintage Wine’

….så den står direkt på balkonggolvet under tiden…

Röd Rudbeckia
Echinacea purpurea ‘Vintage Wine’
Vy över balkongen

Jag har flera rudbeckior, vita som jag sådde i våras. Dom blommar inte. Dom som blommar är dom jag köpt i år. Som Echinacea ‘Sunrise’

Echinacea sunrise
Echinacea ‘sunrise’

Idag gladde mig skuggliljan med en nyutslagen blomma.

Skugglilja
Tricyrtis ‘Tojen’

Sååå ljuvlig……

Skugglilja
Tricyrtis ‘Tojen’

Helt i linje med min harmoniskt vita och lila inriktning på balkongen…fast….

…..ibland…….glömmer jag mig.

4 thoughts on “Echinacea purpurea ‘Vintage Wine” och skugglilja

    • Är inte med i Facebook….verkar vara en ”last” som är lätt att fastna i så jag försöker undvika den.
      Men tack för tipset

Kommentera:

