Balkong täckt av snö

Med lång tids kyla är det helt plötsligt runt nollan idag.
Passade på att ta några bilder när det var kallt häromdagen med lite rimfrost i växterna. (Bilderna från 2/12-10)

Ett fruset lejongap

Lejongap

Snötäckt lejongap

Rimfrost i grenastern. Underbart vackert. Gillar det svaga rosa sken som solen ger när det är kallt ute.

grenaster

grenaster

Kommer inte ihåg vad den här växten heter. Tanken var att jag skulle övervintra den i fiberväv under en pressening på balkongen. Vintern överaskade mig. Har inte täckt någonting och presseningen är inte på plats. Den ligger och skäms i förrådet. Skäms gör jag, för jag hade tänkt att klippa ner klematisen och en klätterros. Det skulle enligt uppgift göras när ‘”man krattar ihop dom sista löven på hösten”.

vinter

vinter

Följande bild är tagen idag. En amaryllis som jag trodde skulle bli röd

amaryllis

amaryllis

Stjälken är bara cirkus 1 dm hög. Det har jag inte varit med om förut på en första stjälk förutom en miniamaryllis som jag hade ett år som blommade i april.

Är fullständigt knäpp hos fröfirmorna. Inga kataloger har jag fått än men jag är iallafall där och lurar bland nyheterna. Tröstar mig med att det finns väl värre laster än att köpa frön.

Rockdala har även kommit med sina nyheter. Lyckades titta igenom hemsidan två varv utan att köpa något.

Ska försöka hålla mig. Ska göra mitt bästa för att köpa pelargon och fuchisa(lägg märke till singularis-formen, här ska det inte skaffas 5 och 6 plantor av vardera utan en) Pelargoner har jag fröer av, men jag vill ha en clorinda också.

clorinda

clorinda bild från i somras

Kommentera:

