Sått penséer

Har konstaterat en tradition jag har. Så penséer på nyårsafton. Så även i år.

 

Pensé
MINIPENSÉ ‘Gem Plum Antique F1’Viola x hybrida

 

Hade en bestämd åsikt om att jag följande säsong minsann inte alls skulle så några egna penseér. Skulle köpa färdig planta istället!

Jaja, det var innan jag surfade in på ett ställe med frönyheter och såg minipensén  som jag sådde.

Har använt en förpackning för körsbärstomater som växthus. I ”växthuset” fick jag plats med sex stycken rootriot. Under växthuset ligger en blöt disktrasa. Har tilläggsbelysning i fönstret. LED-eftersom det är nära datorn och ansiktet ville jag inte ha lågenergilampor där.

Under samma lampa samsas krukan med minisinnigia som jag sådde i november

Den har inte kommit så långt.

 

Mini sinningia
mini sinningia ‘purple pinwheel’

 

Nästa projekt är att så lite perenner att ställa ut och efter det pelargoner och (tror jag) verbena som ska komma igång tidigt inne. Om inte, för nu drog jag mig till minnes:

Sista dagen på 2010. 31 december och jag såg ranuklar i blomaffären och söta primulor vilket fick mig att minnas.

-December?Vår??? Hade inte jag petat ner lökar i några krukor som jag skulle ta in i december för tidig vår? I morgon är det redan januari , hur ska jag hitta rätt krukor under snön som kom i november för att stanna? Måste nog ut och leta för visst hade jag väl ändå petat ner iris i en kruka?

 

One thought on “Sått penséer

  1. Finns alltid nåt nytt man tror att man inte ska hitta o köpa till våren…. På lökkrukorna får du sätta vimpel nästa höst <:-)
    Ett himla gôrgôtt 2011 önskar jag dig o familjen
    Nina

Kommentera:

