Har tagit in krukan med iris

I förrgår (4/1-11) tog jag in krukan med iris. Hittade lappen där det stod att krukan innehöll iris ‘Georges’. Bar iväg med krukan till badkaret och skopade bort ett högt lager med snö från krukan. Fingrarna frös till is och jag nöjde mig med ett litet mer modest lager av snö på toppen av krukan. Ställde den i fönstret när den såg ut så här.

Iris Georges
Iris Georges

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu och med krukan jag tog in på nyårsdagen med tulpaner och porslinshycinter i

Får avvakta och se hur snabbt det växer och hur vädret ute är. Om det är hyfsat milt ute när/(om?)  blomknopparna visar mig ställer jag nog ut krukorna med lite avhärdning….eller inte. Får se som sagt. Man skulle kunna göra ungefär så här med krokus läste jag i en tidning i höstas. Fast jag tror inte dom ställde ut krukorna igen.

Med lite sorg i hjärtat blev det här sista året med amaryllis. Den senaste stjärnan har av mig fått skulden för kliande ögon och ”kaninnysningar” (en speciell sorts nysningar som man får av allergi) i familjen så då åkte det vackert blommande exemplaret ut ur mitt hem. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på för julblomma nästa jul. Har skippat en annan favorit, hyacinten av samma anledning som amaryllisen.

Julros inne kanske? Köpte en några dagar före jul och den ser fortfarande fin ut.

Jag har fortfarande lyckats hålla mig från att beställa fuchsior och pelargoner. Det finns ju trädgårdsmässor fullproppade med dom så jag tänkte botanisera där istället i år.

2 thoughts on “Har tagit in krukan med iris

  1. Menar du att amaryllis kan ge allergi? Så tråkigt! Liljekonvaljer kanske också blir för starka i doften då…. annars är ju de fina.
    Julros köpte jag två som jag hoppas kunna övervintra tills de kan få bo i nån rabatt….
    Du… jag har ett problem… Bloggen jag fick låna av dig får en massa konstiga kommentarer från hela världen o jag har tappat bort lösenordet så jag kommer inte in o kan ta bort dom….
    När jag försökte lägga över den till blogspot lyckades jag inte få med bilderna. Så jag skulle vilja ha kvar den tills jag hunnit kolla vilka bilder som ska vara var……
    Mycke trassel på en gång.
    Hoppas helgerna varit fina för dig o din familj o att ni mår bra.
    Ett himla gôrgôtt 2011 önskar jag dig o familjen/ Nina

    • Japp, besvären är borta idag så jag måste nog anse amaryllisen vara boven.

      Ska kolla upp det. Har för mig att jag installerat Akismet på den siten så skaffa dig en API-nyckel så slipper du dom.
      Har en massa andra jippon för mig på mina andra siter så jag slipper spammen. Har låtit stället din blogg är på vara.
      Tar och piper iväg till den bloggen och ser om jag kan ge dig ett nytt lösenord….
      Tror jag ska göra ett nytt försök att importera min backup där till en bättre plats.
      Lyckas jag med det kan vi försöka samma sak med din.

Kommentera:

