Snön har smält

Snön har smält undan och jag förrstår inte riktigt det här. Blev växterna överraskade av snön och frös in eller vad då?

Se bara på bladen på den här vita nejlikan?

Blad från vit nejlika
Blad från vit nejlika

Den ska då inte vara vare sig vintergrön eller perenn till skillnaden från vissa alunrötter.

Alunrot
Alunrot som tidigare var täckt med snö

Samtliga mina alunrötter utom en ser ut som den som på bild. Notera isen på bilden.

Det här då? En näva som jag drivit upp själv….

Näva
Näva

Etiketten är för en viol som jag köpte på rean i höstas. Den ser också grön och fin ut.

Har passat på att täcka somligt med fiberväv nu när snön är borta . Jag är orolig för solen och temperaturväxlingarna. Idag eller imorgon ska jag så perennerna som ska ut, låter dom stå inne och gotta åt sig lite vätska till fröet innan dom ska ut i kylan. Några dagar senare eller så ska jag så pelargoner och lite annat att ha inne.

I min kruka med tulpaner och  porslinshyacinter som jag tog in på nyårsafton ser det ut så här.

Tulpan?
Tulpan eller porslinshyacint

Vet inte vad det skulle vara för tulpan isf för jag kunde inte bestämma mig för vilken sort jag skulle ha så jag köpte en överraskningspåse med okända tulpaner.

Läste i en trädgårdstidning att tall i kruka ska vara ”trendigt”.

Dvärggran
Piceaa abies ‘Waldbrunn’

En dvärggran, i kruka, inföskaffad i höstas på trädgårdsmässan i Taxinge

Den första februari öppnar Zetas på nytt och tills dess har jag kommit på en ny grej att pigga upp sig inför den nalkande våren. Jag köper snittblommor och har i en vas. Byter successivt ut dom som vissnar med nya förmågor. Senast blev det en prunuskvist och rosor.

Snittblommor

Dessförinnan hann jag med prärieklocka och en nejlika. På bilden finns den limefärgade chrysantemumen som jag började min vas med.

Kommentera:

