Iris, sticklingar och andra växter som inväntan till våren

Såg en blänkare om att Plantagen hade fått in sticklingar. Igår utmanade jag kylan, med mig hade jag en varm sjal, utifall att. Till min överraskning hittade jag mycket fina växter som var mycket prisvärda(brukar tycka att Plantagen är för dyra för hur växterna ser ut). Hade tänkt köpa iris på Kistamässan(hittade inga förra året vare sig på Kistamässan eller Älvsjömässan men jag tänkte om jag tjatar så gott jag kan kanske någon tror att dom är populära om dom gör en hastig sökning inför mässorna och vad dom ska ta med sig)

På Plantagen hade dom knoppiga iris som såg ut så här idag.(blev lite vild med bilderna)

Iris

Iris

iris

iris

iris

iris

Sticklingar blev det fem stycken.

Sticklingar

Sticklingar

Bilden är från idag så dom verkar ha klarat transporten hem. Länge leve varma sjalar.

På lapparna till sticklingarna står det att dom heter

  1. Scented geranium Orange Fizz.  Den ska få lila blommor och dofta apelsin
  2. Scented geranium varigated fragans. Som ska få vita blommor och dofta äpple
  3. Pelargonen Nicolaj som verkar få en vit blomma. Det är en ”appleblossum geranium” tror jag dom kallas.
  4. Fuchsia Professor Henkel
  5. Fuchsia Flying cloud.

Dom här följde också med hem(bild från igår)

Viva

Viva och kungsängslilja

Blir så glad på våren när jag ser kungsängsliljorna  och vivan är en syrénviva. Jag försökte spåra en underbar doft och fastnade med näsan i syrénvivorna.

Idag var det ett underbart ljus ute och kungsängliljorna hade slagit ut.

Kungsängslilja

Kungsängslilja

Som  sagt det var fint ljus och det finns orkidéer och sedan finns det orkidéer.

Orkidé

Orkidé

Lewesia

Lewesia

Såg penséer igår till försäljning(men inte på Plantagen)

-10° C kändes för kallt. Inatt var det -24°C. Idag är det -15°C.

Kommentera:

