Pulsatilla vulgaris ‘Röde Klokke’ och rosmarin

Pulsatilla vulgaris ‘Röde Klokke’, backsippa. Min lila variant på den röde. Övriga knoppar som visar färg är röda.

backsippa

Pustatilla Vulgaris ‘Röde Klokke’ med lila blomma

Tog en bild på rosmarinen också.

rosmarin

Hängande rosmarin

Köper man hyacint nu, istället för till jul, så hittar man dom i andra färger.

Orangehyacint

Orange hyacint

Är lite lättad över trädpionerna som jag skaffade på Älvsjömässan. Var rätt nervös för jorden i krukorna var hård i en dryg vecka. När jag slutligen lyckades plantera dom, som jag tyckte, torra pinnarna nändes jag inte ge bort den ena. Kände mig tveksam till att ge bort en fin växt som jag inte riktigt trodde på att den levde. Båda visar nu lite grönt i dom bruna knopparna som funnits där hela tiden jag haft dom. Blandade ihop lapparna också så jag vet inte vilken av dom som är Rockii, Vit (Xue Lian) och vilken som är den med okänd färg.

Pustatilla Vulgaris ‘Röde Klokke’ med lila blomma

Pustatilla Vulgaris ‘Röde Klokke’ med lila blomma

Färgen på pistillerna till den lila röda-backsippan är mycket riktigt orange.

5 thoughts on “Pulsatilla vulgaris ‘Röde Klokke’ och rosmarin

  1. Hej det var ett tag sedan! Du är i full gång, det är bara jag som är helt trädgårdsmässigt nyvaken märker jag! =D
    Backsippan är fantastisk!
    /Marie

    • gick aldrig riktigt och la mig i vintras.
      Jo, backsippan har jag insett är fin länge, även då den är överblommad.

  2. Pingback: Söndag i april « Rihanes odling

  3. Pingback: Backsippa « Rihanes odling

  4. Pingback: Vårdag med årets första sittstund på balkongen « Rihanes odling

Kommentera:

