Vår, vår, vår äntligen vår

Vår, nästintill sommar. Hade tänkt att ta Ekerö-färjan ut till Ekerö. Har i 40 års tid bott nära den och har aldrig åkt med den men det blev inte så nu heller. Halsont satte P för det. Frossar i bilder istället. Det mesta är smått med spirande grönska. Det här är en söt liten narciss inköpt för att det är påsktider och för att jag inte sett den förut.

narciss

narcissus bulbocodium

Ska klura ut hur jag ska göra för att den ska klara sig till nästa år. Här är den igen brevid vårkrukan som blev över förväntan.

Vårkruka

Påskvy

Problemet är när jag kommer på var den ska vara så glömmer jag bort att jag bestämt att balkansippan och backsippan ska ner på samma plats. Alla tre har jag utsett en plats i chokladkörsbärskrukan…

Balkongvy

Hur jag än försöker trolla med knäna får alla dessa tre inte plats där. En ja,  men inte tre. Narcicisserna och kanske balkansippan,  funderar jag på att placera med en hosta som inte fått sin plats än. Avvaktar fortfarande med några krukor för att se om det finns liv i dom och beroende  på vilken kruka jag slutligen bestämmer ska husera hostan så kommer jag då bestämma vad jag ska peta ner där. Lurar lite på att göra en kruka med hosta, narcisser och direktsådda blommor.

Chokladkörsbäret

Chokladkörsbärets blad

I samma kruka har jag den här skönheten som jag blir mer och mer förtjust i. Så vackra blad, hade jag trädgård skulle jag täcka ett område med den.

klockvippa

Heucherella ‘Sweet Tea’

När solen skiner på bladen är dom jättefina.

Blomknoppar

bloört

Sanguinaria canadensis Multiplex

Blad….

Allåkerbär

Allåkerbär och månadsmultron

…..Blomknoppar….

aurikel

Primula pubescens ‘Blue Dusty Miller’

….Blad…

Näva

Näva, sådd i fjol.

….Blad som är på väg att spricka ut….

Katsura

Katsura blad

Sedan sommarblomstrena. Penséer och kapaster.

One thought on “Vår, vår, vår äntligen vår

  1. Pingback: Ingen invintring och vår? « Rihanes odling

Kommentera:

