Långfredag med silvervinda, ostronört, viva och fjällbrud

Såg på  nätet att Zetas var öppet i helgen och jag tänkte att jag trots att jag inte riktigt visste var jag skulle ha den, ändå kunde åka dit och skaffa en av vivorna som jag är så förtjust i. Rekommenderar att den som läser det här i detta nu, att åka dit för där blommar en gigantisk vit magnolia. Helt underbar var den. På min väg till vivorna såg jag något annat vitt som lyste. Något som jag sedan länge har sagt att jag skulle ha i år igen. En silvervinda.

Convolvulus cneorum, silvervinda

Förra året tänkte jag samla frön. Det blev inget med det, så i år tänker jag försöka få den att överleva inne. Eventuellt tänker jag sticklingsföröka den. Erfarenheten från förra året säger mig att jag ska komma ihåg att täcka den för natten. Den blev lite tilltufsad efter en kall vårnatt förra året.

Skaffade något annat med häftiga blad men är nu osäker. Det stod att den kunde vara i ett stenparti, blommade till september med 40 cm höga doftande blommor, men etiketten som följde med stämmer inte riktigt med det tycker jag…

fjällbrrud

Saxifraga cotyledeon 'Southside Seedling', Fjällbrud

På etiketten står det:

Saxifraga cotyledeon ‘Southside Seedling’, Fjällbrud, vit/röda prickar 35, jun-jul, sol-halvskugga.

Hittade en till växt till stenpartiblomlådan. Läste på när jag kom hem att den ska bre ut sig, då efter planteringen.

japansk ostronört

Mertensia asiatica, japansk ostronört

På lappen står det:

Mertensia asiatica, japansk ostronört, ljusblå, 20 cm, juli-aug. Sol

Jag hade även med den noga läst mig till att den skulle trivas i stenparti.

Sedan vivan som jag var där för. Stod och beundrade några gullvivor. Min favoritblomma alla kategorier sedan jag var mycket liten är just gullviva. Älskar dom ängar av gullvivor som breder ut sig i trakterna där min mamma kom ifrån. Men gillar dom just som så, förvildade. Det blev istället den här med bedårande blommor och lite roliga blad. Blommar gör inte just det exemplar som är på bilden men snart så.(det stod att den skulle blomma under lång tid)

Stor violviva

Primula margotae 'Garryarde Guinevere', Stor violviva

På lappen står det:

Primula margotae ‘Garryarde Guinevere’, Stor violviva. Ljusrosa, 20 cm, april-juni. Sol-halvskugga.

Förra året förälskade jag mig i solhattarna. Så det fick bli en sådan också.

Inte mycket till blommor just nu men dom kommer. Förmodligen står jag där med blommande  exemplar i Juli också och kommer på någon strålande förevändning till varför jag ska ha just den. Ska försöka komma ihåg att jag även har för-sått några ettåriga solhattar när den dagen kommer. Om jag sedan ser en blommande solhatt som heter ”Sunrise” ska det nog mycket till för att jag ska förmå mig att gå därifrån.

Solhatt

Echinacea 'Tomato Soup'(PBR), Solhatt

På lappen står det:

Echinacea ‘Tomato Soup'(PBR), Solhatt, röd, 80 cm, juli-sept, sol-halvskugga.

Då återstår bara vit heliotrop på min önskelista för sommaren…  tror jag.

Sedan såg jag att ytterligare några perenner grott ute på balkongen. Primula och lewesia.

Glad påsk!

6 thoughts on “Långfredag med silvervinda, ostronört, viva och fjällbrud

  1. Pingback: Skuggviolruta, brunpimpinell och treblad « Rihanes odling

  2. Pingback: Rockii-pion med blomknoppar « Rihanes odling

  3. Pingback: Rhodedendron, höstbräcka, ljung och lite annat « Rihanes odling

  4. Pingback: Ordning och reda nu är det freda’ « Rihanes odling

  5. Pingback: Syrénen och den japanska ostronörten har börjat blomma « Rihanes odling

  6. Pingback: Syrénen och den japanska ostronörten har börjat blomma « Rihanes odling

Kommentera:

