Ordning och reda nu är det freda’

Ordning och reda nu är det freda’.

Hastade mig igenom namnen på plantorna i mitt förra inlägg, tar därför och plitar ner dom idag.

Följande ljung verkar vara fin hela året igenom.

Ljung

Calluna vulgaris 'Sirsson'.

Jag gillar blad och är  mycket  förtjust i alunrötter. Nu klarade sig bara två alunrötter över vintern så jag provar lite annat. Har därför bla sått spetsmössa som grott. Gillade bladen på den här höstbräckan som jag ska se hur den klarar sig.

Saxifraga

Saxifraga fortunei 'Rubrifolia'

Har en till Saxifraga som inte är det minsta lik den ovan i bladen.

Följande växt har en massa förslag på namn. I katalogen står det dock att den är en Rhododendron, Lapponicum, lapponicumalpros ‘Ramapo’.

Rhododendron

Rhododendron ’Ramapo’

Det kan inte hjälpas. Tycker det är en fin kombination, så  som krypblågullet ser ut vid den här tiden på året med lite rosa stänk i bladen och rosa antydning i blomknoppparna . Det rosa med dom rosa blommorna i vivan gillar jag.

viva och krypblågull

Krypblågull och Primula margotae ‘Garryarde Guinevere’, Stor violviva

Jag läste för ett tag sen ett förslag om att köpa sittunderlägg för att klä in krukorna invändigt och på så sätt vinterisolera dom.

Nu när jag grunnade på hur jag skulle öka chanserna för  Rockii-pionerna och lite annat ska klara sig kom jag att tänka på det. Ska köpa sittunderlägg, när jag hittar dom billigt och sätta dom utvändigt på krukorna på vissa utsatta delar som ett vindskydd. Tänkte även försöka skydda chokladkörsbäret lite extra ändå.

Ska även komma ihåg att vattna tidigt på vårvintern ute på balkongen. Speciellt Rhodedendronet. Tror att jag missat med det. Speciellt i februari, när våren låtsades vara på gång, skulle jag rusat ut med vattenkannan innan vintern slog till igen.

Tar och plitar ner en del perenner som grott. Inomhus har jag  Francoa sonichifolia  pink giant och Campanula Makaschviliii som jag är extra glada för och ute gror:

  1. Primula alpicola
  2. Viola Koreana.
  3. Lewisia Fourway hybrids.
  4. Gentiana Acaulis
  5. Primula capita ssp. mooreana ‘Salvana’. Tofsviva.
  6. Aquilegia x caerulea Sunshine .
  7. Samt purpurklätt som jag plockade frön från i en gammalskogsdunge där ingen bodde. Trodde den var perenn men den ska visst vara bienn. Får gå dit i sommar igen så att jag har blommor näst-nästa sommar.

Vad mera? Jo jag har beslutat mig hur fina än sockblommorna är, så är dom inget för min balkong. Dom har ett jätterotsystem som avskräcker mig. Ska försöka lägga band på mig att inte köpa på mig en massa lökar förrän på våren. Lurar på några irislökar som jag köpte billigt på Älvsjömässan och planterade i april. Till min förvåning har 4 av 5 visat blad och om dom orkar blomma i år ska jag göra samma sak nästa år.

One thought on “Ordning och reda nu är det freda’

  1. Pingback: Lördagstur till trädgårdsmässan i Älvsjö. « Rihanes odling

Kommentera:

