Så det kan bli

Var iväg till mitt närmaste ställe för lite roligare växter. Var dit på morsdag i söndags och återvände för några saker som jag bestämt mig för att jag ville ha.  En sån här.

Ägg

Ägg med murgröna i

Samt den här tripod-piedestalen med gammal handdrejad kruka

tripod

tripod-piedestal med gammal handdrejad lerkruka

Pelargonen som är i hade jag tänkt plantera där.

Men sen så kom det några fler växter med mig hem än jag tänkt mig. Echinacea ‘Purity’ hade jag iof funderat på sedan tidigare men den här? En lilja? Blundade hårt med ögonen när jag såg den men ett exemplar blommade….och doftade…gillade bladen. Och… ja jag kunde inte motstå den, (även om jag höll på att glömma den när jag stod i kassan).

Lilja

Lillum Formosa 'White Crane ®'

På bilden syns etiketten. Den är inte den diskretaste jag sett så jag tog bort den.

Lillum Formosa 'White Crane ®'

Lillum Formosa 'White Crane ®'

På baksidan står det att den vill stå i solen, är perenn klarar ner till -25 grader Celsius och blommar i juni-juli.

Stället som jag var på heter Torvan,  har en trevlig blogg, via den hittar man till hemsidan med väganvisning och öppettiderna. Kan rekommendera att åka dit om inte annat för att se trädgården. I närheten ner mot Hamringe ligger ett vackert beläget Café eller i närheten i Tumba  ligger ett jättefint konditori som heter Spaaks. Inomhus visserligen.

Polarblågullet som jag sådde i förra året är också perenn och har en härlig blå färg.

Polarblågull

Polarblågull

Krypblågullet är också perenn men inte på min balkong. Mängder med isblåblommor har den.

Krypblågull

Krypblågull med varigierade blad

Dom första rosenskärorna som jag sådde i våras har börjat slå ut. Jag tror att det är Cosmos Bipinnatus ’purple’

Cosmos Bipinnatus ’purple’

Cosmos Bipinnatus ’purple’

Mycket små blommor. Trodde dom skulle bli större.

Kommentera:

