Blodnävan Elke blommar

Blodnävan Elke som hade knoppar igår har slagit ut.

Blodnäva

Geranium sanguineum 'Elke', blodnäva

Skrev blogginlägg med närmare beskrivning av henne. Hon ska ha vita kanter men det har inte dom här blommorna. Söta ändå.

Geranium sanguineum 'elke', blodnäva

Ett år hade jag sått hängpetunior i den färgen. Fast inte i dom skiftningar som blodnävan har. Petuniorna stormtrivdes, frodades och vällde över åt alla håll och kanter  och bildade en dominerande färg av illrosa på balkongen. Den slutade med att jag rensade bort alla utom en petunia som jag klippte ner.

Det är mycket som knoppas nu, det är jätteroligt och snart kommer jag ha en bildfrossa på Zinnia. Sådde massor med sorter. Är stormförtjust över denna växt. Tyvärr inser jag att jag måste sluta med förkultivering inne. När det är kalla vintrar som den som har varit så är det inte enbart jag som bestämmer temperaturen på elementen under sådderna. Varma element under det som grott blir inga roliga plantor. Ska försöka mig på förkultivering ute nästa år,under plastväxthus och fiberväv. Drar igång (lite beroende på vad som står på påsarna) så att det gror inne och sätter sedan ut dom. Går det så går det.

Zinnia

Zinnia i knopp

Några zinnior har kommit längre än den på bild men bilderna på dom blev suddiga.

Det har dragit förbi åska och regnväder och när jag tog bilderna var det mulet ute men nu skiner solen.

Jag hoppas på att jag ska få tomater. Tittar förvånat på alla program där tomaterna står i växthus. Minns aldeles bestämt att min mamma hade tomatplantor ute och det och luktärtor var ungefär det enda hon förkultiverade inne.

Gör som min mamma. Förkultiverar och sätter ut.

Tomat

Tomat

Kommentera:

