Första blomman på tomaten

Var lite bekymrad över mina tomatplantor. Första gången jag drivit upp plantor av tomater eller rättare sagt, första gången jag någonsin haft tomatplantor på balkongen. Har inte sett någon som  helst antydan till blommor till mina numera gigantiska buskar till tomater. (Får kolla upp det där för dom här tomaterna skulle man vare sig behöva tjuva eller bekymra sig om storleken på då dom var lämpliga för balkongen, tror jag att jag läste mig till).  Åter till blommorna, igår förstod jag att jag hade blomknoppar och idag har den första slagit ut.

Tomat

tomat som blommar

Ska bli gott med tomat. (Körsbärstomat ‘Riesentraube’, Solanum lychopericum) Ska bara komma ihåg att vattna hela tiden för jag hade som sagt tänkt mig plantorna lite mindre så jag misstänker att krukan är/kommer-bli för liten.

En till blomma som slagit ut, vet inte vad det är.

-Jahaja, vad heter du då???

Tänkte först att det var en legousia

blå blomma

Legousia

Men bladen är fel.

blad till blå blomma

Eller så är det den som är legousia och den andra något annat. Ska ta och kolla upp bladen en gång till.

Nämen titta blombladen på en zinnia skymtar på bilden. Jag har förstås fler bilder på zinnia först en som precis slagit ut en limefärgad och sedan gamla godingar.

zinnia-limefärgad(en till zinnia skymtar i bakgrunden)

zinnia-crémefärgad

zinnia-flerfärgad

zinnia

zinnia-flerfärgad

Fuchsian från igår har slagit ut lite till men är besvärlig att få med på bild.

Fuchsia

Fuchsia

Det är mitt hår däruppe till höger i bilden. Gör ett nytt försök.

Fuchsia

Fuchsia

Trevligt med dom här färgklickarna här och där på balkongen så länge dom inte dominerar.

cosmos

cosmos

Funderar på att  klippa ner vallmon när dom  blommat över. Dom tar sådan plats och dom blommar bara 1-2 dagar. Ska nog spara några blomstänglar för att få frön. Till exempel den här

vallmo

Vallmo

Fröhusen är ganska snygga, ska kanske ändå spara ruggen på bilden.

Har förgäves försökt få med den kinesiska riddarsporren på bild. Den vecklar ut blombladen därute nu men behagar inte stå still.

Tur att det finns lite annat att fotografera. Läppsalvian har dansat cancan i några dagar nu men helt plötsligt  stod hon still idag.

läppsalvia

läppsalvia

Lövkojorna översållas av blommor och jag har inte riktigt sett förrän idag hur söta blommorna är en och en.

Grekisk lövkkoja

Grekisk lövkoja

Så till den sista bilden. Varje år har jag haft lavendel. Utom så här  långt i år. Vet inte riktigt hur jag egentligen klarar mig utan lavendel och vet inte om jag verkligen kan härda ut. Istället för lavendel  köpte jag vit isop och väntar nu på att den ska blomma.

Isop

Vitblommig -isop

Bladverket är faktiskt snyggare än lavendelns.

Fast lavendeln har jag mest för doftens skull…Hur ska det här gå?

2 thoughts on “Första blomman på tomaten

  1. Det var inte lätt med den blå blomman, jag tycker att den och legousian ser likadana ut…

    Den rosa vallmon ser helt fantastisk ut! Jag håller med dig; synd att de blommar så kort tid annars kunde man fyllt balkongen med vallmo så underbara som de är. =)

    Ha det så skönt i värmen *puh*
    /Marie

  2. Jättefina Zinnior du har. Jag har tyvärr inte en enda i år, lyckades inte så några som helst fröer i mars april när det begav sig 😦
    Jag känner inte heller igen din blå blomma, men söt är den ju onekligen. Tomater ska det bli här med! /Mimi

Kommentera:

