En lila blåklint

Den lila blåklinten har slagit ut under dagen. På förmiddagen såg den ut så här.

blåklint

Centaure cyanus, blåklint, ‘Lilac midget’

Fem timmar senare såg hon ut så här.

Blåklint

Centaure cyanus, blåklint, ‘Lilac midget’

Ska ta reda på om den levererar samma färg om jag tar frön från den. Gillar färgen mycket.

Avkomman till lejongap kan se ut lite hur som helst har jag förstått nu. Men här ser åtminstonde formen på själva blomman ut som ”mamman”. (Färgen är också hyfsat nära den jag tänkt mig)

lejongap

Avkomma till Antirrhinum nanum F1, Frosty Lavender Bells

Det här lejongapet blev som jag trodde, men det är en sort som är ny för i år.

Anthirrum

Anthirrum majus Lejongap F1 ‘Red & White’

Är nöjd även med den. Båda dessa sorter är låga och verkar ge mängder av blommor(att den första gör det vet jag säkert). Har några år sått sorter som blir jättehöga och rangliga och klämmer till med en blomma eller två högst upp på toppen någon gång i september. Dom är förlåtna just för att i september tycker man att allt som blommar är fint. Men varför inte låga- rikblommiga och som börjar blomma i början eller mitten på sommaren? Undrar om det inte är beteckningen F1 som gör att man ska misstro avkommans likhet med föräldrarna?

Är överförförtjust i begonian som jag skaffade igår. Blev så nöjd med det jag skaffat mig och hur balkongen nu ser ut att jag satt ute i det svala vädret med en tekopp i näven och bara njöt.

Begonia

Begonia

Vädret är inte mycket bättre idag än igår. Vi tog och åkte till en plats norr om Stockholm och när vi passerade Essingeleden var där jätteköer i motsatt riktning. Grunnade ett tag på hur jag skulle ta mig förbi bilköerna på hemvägen. Eftersom vi var vid Bromma flygplats funderade jag på om vi inte skulle kunna åka över Ekerö. Det blev en liten chansning eftersom norr om stan inte direkt är där jag kan slöåka och veta exakt var jag är. Tog sikte på skyltar mot Drottningholm som till sist även innefattade Ekerö. Sedan precis innan Drottningholm fanns en trevlig karta. Förstod var färjan måste finnas och tog nytt sikte. Snart var det bara att följa skyltarna mot Färjan och Slagsta och vips var vi hemma. Kändes som det gick snabbare än att brumma på tråkiga E4:an. Gör nog om det vid ett annat tillfälle.

2 thoughts on “En lila blåklint

  1. Jag tänkte att det var en väldigt söt begonia synd bara att begonior har så trista blad, tills jag upptäckte att bladet nästan är svarta! Vilken läckerbit!

    Nu i sommartid är jag faktiskt avundsjuk på dig som bor i landets i särklass vackraste stad, så lite köer kan du få stå ut med tycker jag. Fast det är ju alltid trevligt att hitta snabbare vägar. =))

    Ha det bra i värmen!
    Marie

  2. Jo just det. Tråkiga blad har hindrat mig tidigare men nu så såg jag den i sista stund, att bladen var fina.
    Köer kan man ju försöka undvika, när det går, annars så förstår jag inte riktigt dom som flyr stan på sommaren.

Kommentera:

