Luktärta och frossa i lejongap

Verkar få den ”luktärts-gardin” fullsållad av blommande luktärtor som jag tänkt mig. Hittills har dock bara en sort blommat och blommar fortfarande förutom då den här som slog ut idag.

Luktärta

Luktärta

Solen skiner idag och jag passade på att ta lite bilder. Först en lejongapsfrossa

Lejongap

Lejongap

Lejongap

Lejongap

Lejongapsfrossa

Lejongapsfrossa

Rosenskära är fint i solskenet. Den här skulle bli dubbel tror jag och i en annan färg men jag tycker den är fin så här.

rosenskära

rosenskära

Den lila blåklinten slog ut när det var mulet och idag skiner solen.

Lila blåklint

Lila blåklint

Såg riddarsporrar i solskenet en gång och blev bedårad. Sådde därför några kinesiska riddarsporrar ett år som snällt övervintrar. Glädjen är stor varje år då bladen sticker upp ur jorden och nu vet jag att det är den som är på väg. Idag blommar den, solen skiner och den stod snällt stilla för att fastna på bild.

Riddarsporre

Riddarsporre

Ett gammalt motiv, den här gången i solskenet.

Begonia

Begonia och strandkrassling

Satt och tittade på en webbsida med fröer till ökenväxter. Hittade bla petunia, akleja och riddarsporrar i sanden och mycket mera. Fick mig på så sätt en tankeställare om att läsa på ännu bättre om fröer som jag beställer. Fick en laddning med fröer igår…13 påsar. Skulle ju inte förkultivera så mycket nästa år, måste ha förträngt det. Men när jag tittade på påsarna var det växter jag ville ha. Men så tittar jag ut och där är mer än knökfullt. Matte är en av mina starka sidor men någonstans måste känslan för det tredimensionella rummet försvunnit och med det vad som volymmässigt går att få plats med i ett ”rum”…Fick en extra påse med någon växt från Nya Zeeland. Har ju redan en med blad på gång där ute som aldrig lär hinna blomma innan vintern. Får nog spara den nya påsen och släpa med den till Egypten. Få se om den klarar sommarhettan och torkan.

 

 

Kommentera:

