Frölinjen Echinacea Purpurea ”Magnus”

solhatt

Frösådd Echinacea Purpurea "Magnus"

Fick anledning att försöka reda ut begreppen gällande min frösådda Echinacea Purpurea ‘Magnus’ som har lite annorlunda färg än dom normala ‘Magnus’.(Se även Jelittos hemsida om Echinacea purpurea ‘Magnus’)

Skrev först om den för några dagar sedan. Blev uppmärksammad på att det kanske inte var så lämpligt att kalla den för Echinacea Purpurea ‘Magnus’ och beslöt att forska vidare genom att fråga på odla.nu. Fick följande svar som låter rätt i mina öron.

När det gäller Magnus så kan den visst frösås. Under förutsättning att man får fröet från en seriös fröfirma. Magnus är inte en klon utan en sk ”frölinje” där man under en längre tid förädlat en art så att avkomman blir stabil. Men om man tar fröer från sin egen Magnus i trädgården så får de inte kallas Magnus, för nu har man ju ingen koll på pollineringen. Men det har folk gjort och till sist har vi fått många Magnus som inte håller måttet i omlopp.
Från tex Jelitto kan man köpa rent frö till Magnus.
Om man delar sin planta så får den förstås heta Magnus.

Svaret går att läsa i sin helhet här. (Kom på att man måste vara medlem för att läsa på odla.nu Får man citera då?) Då blev jag förstås nyfiken på ”klon”- och ”frölinjer”. Hittade följande tåt på AoT.

Med ledning av den tåten kommer jag att kalla mitt exemplar av Echinacea Purpurea, för Echinacea Purpurea ”Magnus”  istället för  Echinacea Purpurea ‘Magnus’. Notera enkel fnuttarna och dubbelfnuttarna. Artnamn ska skrivas kursivt. Men jag konstaterar även att jag kan poängtera min lekmannamässighet genom att inte skriva artnamnet kursivt. Gör inga anspråk på att vara vetenskaplig när det gäller växter. Enkelfnutt används när man är säker på sortnamnet. Dubbelfnutt till när man är osäker och till egennamn.

  • Tror att klonlinje som är en genetisk kopia, blir det om man förökar vegetativt. ex genom delning eller ta skott.
  • Tror att frölinje är något som är någorlunda frökonstant. Fast det gäller bara det frö som levereras från fröförsäljaren, så fort man samlar i trädgården får man räkna med att få en mycket större spridning i utseendet.

Klonlinje låter dyrare och mer opraktiskt för handlarna.

Tillägger 13 /7- att enligt tåten på odla kommer jag kalla min solhatt för Echinacea purpurea, främst för att den inte ser ut som en Magnus och sekundärt att jag inte vet om plantan kommer från ett frö från Jelitto, dom har förädlat fram ‘Magnus’.

Ändringar 13/7-11  Har rättat upp enligt tåten på odla att purpurera börjar med liten bokstav.

Ändring 14/7-11 La till en länk till Jelittos hemsida om Echinacea purpurea ‘Magnus’

2 thoughts on “Frölinjen Echinacea Purpurea ”Magnus”

  1. Pingback: Phlox paniculata ‘Shrbet blend’ « Rihanes odling

  2. Pingback: Fingerört och solhattar « Rihanes odling

Kommentera:

