Sommarljus med blomman för dagen och lite annat

Nu på morgonen hade den slagit ut blomman som jag såg knopparna på igår kväll.

Blomman för dagen

Ipomoea purpurea 'Split Personality', cirka kl.20 11/7-11

blomman för dagen

Ipomoea purpurea 'Split Personality', fm 11/7-11

Gäller att skynda på med bilder för blomman för dagen lever upp till sitt namn.

Blomman för dagen

Ipomoea purpurea 'Split Personality'

Ett dygn efter knopparna på första bilden så har blomman vissnat, korvat ihop sig på ett bedårande sätt. Då gäller det att ha ett laddat batteri i kameran vilket jag inte har. Får vänta på nästa blomma istället. Små knoppar finns, men dom ser inte ut som på första bilden.

Idag har en till blomma slagit ut. Sommarljuset som jag sådde i februari.

sommarljus

Gaura Lindheimeri

Sommarljus

Gaura Lindheimeri i växthavet

Vet inte om det riktigt syns hur fint det är med ett sommarljus bland vit isop och  klockvippans blommor…

Sommarljus

Gaura Lindheimeri

Strandlövkojan har slagit ut på en till plats. Den här gången i balkonglådan med sommarblommor.

Strandlövkoja

Strandlövkoja.

Gillar den. Det är bara strö lite i krukorna med några veckors mellanrum. Så får man söta väldoftande blommor.

Samtidigt som jag sådde blomman för dagen sådde jag Amaranthus tricolor, papegojamerant ‘Molten Fire’.

Det blev inte riktigt det färgsprakande bladverk som jag såg framför mig.

 Papegojamerant

Amaranthus tricolor, papegojamerant ‘Molten Fire’

Ganska snyggt ändå. Nu när jag ändå är på gång med att visa blad, här är en alunrot.

Alunrot

Heuchera ”Berry Smoothie”

Såg precis sommarens i särklass vackraste regnbåge!

 

 

 

One thought on “Sommarljus med blomman för dagen och lite annat

  1. Pingback: Mulet « Rihanes odling

Kommentera:

