Humlor i lejongap

Ipomoea purpurea

Ipomoea purpurea ‘Split Personality'

Bland mina bilder idag fastnade humlor hela tiden. Det var inte vindan dom siktade in  sig på.

Humla som flyger

Humlan flyger(uppe till höger i bilden)

Även om det var vindan som var motivet.

Vinda och humla på lejongap

Vinda och humla på lejongap

Vid det här laget hade jag uppmärksammat humlorna, dom humlorna som finns på bilderna såg jag inte när bilderna togs. Men till sist såg jag humlorna och eftersom jag faschinerats över humlor i lejongap så ändrades målet för mitt motiv till ”humla i lejongap”. Tror aldrig att min mamma upptäckte det men när jag var liten tyckte jag det var jätteroligt att klämma försiktigt på lejongapen så att gapet öppnades på blomman för att sedan stängas när jag släppte greppen. Nu har jag i några kvällar sett flitiga humlor som öppnat gapet på lejonet för att slukas av det, öppna gapet och flyga ut….

Humla i lejongap

Humla i lejongap

Bättre än film på TV.

-Jag vill ha en sådan, sa sonen framför en blomma på Zetas.

-Nejnej, sa jag den är aldeles för stor. Innan dess hade vi gått runt bland rosorna tittat och luktat. Vi gick förbi en ros som hette ‘Stockholm’. 60x60cm. Créme-färgad med gul mitt, jättevackra. Finare doft än ‘Planten und Blomen’ som jag sett ut sedan tidigare. Sedan var det en som hette ‘Katarina Zeimet’ med små vita blommor i klasar. Klasarna var inte så stora men ändå.

Vi gick vidare till perennerna och när vi kom förbi Kungsliljan än en gång sa sonen.

-Jag vill ha en sådan.

-Vi har en nästan likadan som blommar hemma, sa jag till honom.

-Är den lika hög? frågade han.

-Du kan få en sådan till din kruka nästa år vill du det? Han nickade och jag skrev upp namnet. Kungslilja, Lillium Regale.

Blomman till den sonen såg är mycket lik den jag har, det är en Lillium Formosa ‘White Crane’ . Igår såg den ut så här.

lilja

Lillium Formosa ‘White Crane’13/7-11

Så här mycket hade den öppnat sig

Lillium Formosa

Lillium Formosa ‘White Crane’13/7-11

När jag visade sonen blomman när vi kom hem sken han upp när han såg detta.

Lilja

Lillium Formosa ‘White Crane’14/7-11

Men ”hans” blomma var förstås högre och hade liksom en krans av blommor på toppen. Den här enda som blommar är kanske inte samma sak. Får nog göra sonen glad och skaffa en kungslilja till honom…

 

 

 

2 thoughts on “Humlor i lejongap

  1. Pingback: Phlox paniculata ‘Shrbet blend’ « Rihanes odling

  2. Pingback: Zinnior, cosmos och lite annat « Rihanes odling

Kommentera:

