Perenn nejlika och vitt lejongap

Perenn nejlika

Perenn nejlika

En perenn nejlika har slagit ut under dagen. På förmiddagen såg den ut så här.

Nejlika

Nejlika på förmiddagen

Jag åkte iväg för att höra mer om ett arbete (det gick bra men nu är det mer nervös väntan, det är inte upp till mig eller den jag träffade längre) . När jag kom tillbaka hade nejlikan slagit ut helt och en till nejlika var på väg att slå ut.

Perenna nejlikor

Perenn nejlika

Köpte frön till den för att den skulle bli blå.  Jag gillar ändå färgen och att den blir hög(ovanför balkongräcket) och att den är perenn. Klarat flera vintrar nu. Inget av detta visste jag när jag köpte fröna.

En tredje fuchsia slog ut igår. Bilderna är från idag.

Fuchsia

Fuchsia

Blomman som skymtar där bak ser ut så här framifrån.

Fuchsia

Fuchsia.

Förstår mig inte på hur jag själv resonerar när det gäller fuchsior. Vill inte ha några påstår jag ibland. Likväl så smyger det antingen iväg beställningar med avier från posten som påstår att jag har något att hämta där eller som dom här i år så hänger dom liksom med själva hem. Sedan muttrar jag och ojar mig över plantorna. I år var jag klok nog att klämma ner dom flesta i samma kruka(det var bara sonen som fick sin i sin kruka). Minns året när jag var nästan tvungen att hänga ut från balkongen för att få någon bild. Just nu i det här läget tycker jag det är en bra idé att försöka övervintra dom och i höst är jag less på dom och vill inte alls spara någon. Sedan muttrar jag och tycker inte alls att jag ska ha några fuchsior förrän katalogerna dyker upp i december… Har en vit fuchsia som väntar på att slå ut. Klippte ner löjtnantshjärtat lite och nu blommar hela en blomma på den igen.

Löjtnantshjärta

Löjtnantshjärta

Två blommor har höstfloxet. Har jag sagt att jag kommit åt att dofta på den och att den doftar underbart? I vilket fall som helst säger jag det nu, den doftar underbart.

Phlox paniculata ‘Sherbet blend’

Phlox paniculata ‘Sherbet blend’

Nej, jag hänger inte utanför balkongen för bilden, utan jag sträcker armarna rakt ut och vinklar den mot magen och emellan kameran och min mage befinner sig vad jag chansar på floxet.

En till blomma med väldoft är ett vitt lejongap som faktiskt nästan liknar det som jag tänkt mig. Ett lejongap fullt med vita väldoftande blommor.

Vitt lejongap

Anthirrum majus maximum, Lejongap – ‘White Spire’

Nästa bild illustrerar varför jag vill försöka skaffa vita blommor. När det är kväll lyser det upp och när det är mulet som när bilden togs lyser vita blommor upp.

Vitablommor

Vitt sommarljus, vit isop, vit lillium formosa, vita blommor på klockvippa, vitt lejongap. Varigierat krypblågull

Sedan har jag vita nejlikor också men det är ju inte den här.

Perenn nejlika som inte är vit

 

Kommentera:

