Det blir tomater och lite annat nytt

Nytt och nytt men jag har en ”lian” som jag äntligen har bundit upp mot balkongräcket. Lianen har fått blomknoppar och det enda jag kommit fram till att lianen skulle kunna vara, (om det inte är något extra frö som slunkit ner bland fröerna), är Francoa sonchifolia ‘Pink Giant’.

Francoa sonchifolia 'Pink Giant'

Francoa sonchifolia 'Pink Giant'

Fast när jag tittar på bilder på hur blomman kommer se ut förstår jag inte riktigt hur den knoppen ska kunna bli så.

Tillägg 16/8, det är en Codonopsis Lanceolata, prickig porslinsklocka

Upptäckte igår att några av tomatblommorna har utvecklats till gröna tomater.

Upptäckte igår att några av tomatblommorna har utvecklats till gröna tomater.

Tomat

Tomat på gång

Få se hur tomaterna klarar sig. Den kraftiga blåsten som kom i full styrka från söder har vänt riktning och kommer nu från norr. Har bundit upp växterna för att klara vinden från söder. Igår var vädret lika mulet som idag när vi gav oss iväg in till stan. Vädret hann att bli kokhett när vi var därinne och när vi skulle åka hem var det strömavbrott på pendeln. Fick ta kokhet ersättningsbuss från Liljeholmen som tog oss till ett ännu hetare pendeltåg från Älvsjö. Vi hann att anta färgen av kokta kräftor innan vi kom hem.

Dagens Echinacea ‘tomato soup’ bild ser ut så här.

Echinacea 'tomato soup'

Sedan den smått obligatoriska bilden på Echinacea Purpurea som först var limefärgad för att sakta gå över till ljusrosa och nu har färgen djupnat.

Solhatt

Echinacea purpurea

Får inte glömma zinniorna. Den med störst blomma är den här.

Zinnia

Zinnia

Papegoj amaranten har en plats i skymundan. Felberäknade storleken på den. Den är mycket mindre än jag trodde.

Papegoj amerant

Papegoj amerant

En St:Paula som jag köpte på Älvsjömässan i våras har slagit ut. Lyfte upp krukan och ute skymtar dom rosa solhattarna.

St:Paula

St:Paula

En bild där dom djupröda fingerörtsblommorna ”svävar omkring” precis som jag tänkt mig och med det vackra gräset i förgrunden. Bilden är tagen igår.

Gräs

Gräs

Även om fingerörten inte klarar sig så ska jag nog ha en nästa år också, inte nödvändigtvis i samma färg.

Det är dags att rensa ur penséerna har placerat krukan så tokigt så att det är för bökigt att hålla efter den med det överblommande. Ska fundera på vilka växter i min barnkrubba som kan tänkas flytta till den krukan i ett försök att klara vintern. En annan variant är att vänta in dom obligatoriska cyklamen som redan börjat visa sig i affärena.

En tanke på “Det blir tomater och lite annat nytt

  1. Pingback: Aha, en prickig porslinsklocka (Codonopsis Lanceolata) « Rihanes odling

Kommentera: