Murgröna som luftrenare

För några veckor sedan såg jag en fin gerbera på en Carinas blogg på TB och mindes att den skulle vara en bra luftrenare. Minns att när jag hade läst en artikel där Nasa och gerberan nämndes, gick jag och köpte en svärmorstunga. Tog och googlade fram att jag ville ha en murgröna också av samma anledning och en sådan hittade jag på Ikea. Det var ett stort exemplar som jag tog lite sticklingar av. Några hamnade ute på balkongen för att det är snyggt och några andra testar hamnade i den här ampeln som jag köpte på trädgårdsmässan i Taxinge för ett år sedan.

Murgröna

Murgröna

Trädgårdsmässan i Taxinge, är i år 2-4 september. Satte in en rejäl handbroms för odla skickade ut ett sådant trevligt erbjudande om vårglädje i trädgården. Det första jag såg var en underbar nyhet, ett vitt Allium sedan trodde jag återigen att jag har obegränsat med utrymme och kunde tänka mig köpa mängder. Men jag hann att lägga in handbromsen. Det finns lök på Taxinge och det finns ännu roligare lök på andra platser och jag ska ha en lillium regale till sonens kruka nästa år.

Platsbrist? Jag? Vad tror ni?

Balkongvy

Gott om plats

Längst till vänster i bild syns en tomatplanta och ovanför den syrénen. Påpekar att den vita strandkrasslingen blommar oförtrutet vidare. Alla oranga zinnior verkar ha hamnat i samma kruka i framkant på bilden. Jag visste inte vilken färg dom skulle få när jag planterade dom där.

One thought on “Murgröna som luftrenare

  1. Pingback: Narrhuvan, Kohleria ‘Elise’(GS) blommar igen « Rihanes odling

Kommentera:

