Aha, en prickig porslinsklocka (Codonopsis Lanceolata)

Mysteriet är löst. Idag hade knoppen slagit ut och jag grunnade ett bra tag innan jag drog mig till minnes att jag var till en växtmarknad på Bergianska i våras. Då skaffade jag mig en Codonopsis Lanceolata, prickig porslinsklocka. Hade inte tänkt mig att det vare sig skulle bli rankor eller att dom skulle bli fullt så långa, även om försäljaren kanske sa något åt det hållet, har bundit upp den mot balkongräcket. Men blomman stämmer.

porslinsklocka

Codonopsis Lanceolata, prickig porslinsklocka

Från en annan vinkel.

porslinsklocka

Codonopsis Lanceolata, prickig porslinsklocka

Klart att det är en prickig porslinsklocka. Finns minst två blomknoppar till och den är så söt att jag lär återkomma med bilder.

2 thoughts on “Aha, en prickig porslinsklocka (Codonopsis Lanceolata)

  1. Pingback: Det blir tomater och lite annat nytt « Rihanes odling

  2. Pingback: Underbar tid nu « Rihanes odling

Kommentera:

