Narrhuvan, Kohleria ‘Elise’(GS) blommar igen

Skaffade mig narrhuvor på Älvjömässan förra året. Den blommade samma år och nu blommar den för första gången i år.

narrhuva

Kohleria ‘Elise’(GS)

Ute är det jämngrått med olika varianter på hur mycket regn det kommer ner. Igår var det sol och jag var till Zetas, beundrade solhattarna. Finns hur många som helst. Underbara sorter. Hade jag en trädgård skulle jag frossa i dom. Har i några veckor beundrande betraktat montbretior. Skulle kanske ha någon till ett annat år? Där fanns blommande skuggliljor. (Sprang ut och kollade och jodå, min skugglilja har antydan till blomknopp).Det jag kom hem med var ingen av dessa pompösa växter utan en skojig murgröna. I ett tidigare inlägg beskrev jag murgröna som luftrenare.

murgröna

Murgröna

Var in på Odlarglädjen och förskräckt funderade över om dom hoppar Taxinge i år. Hittar bara ett jippo på Julita som dom ska delta i och då är det tom närmre att åka till deras växtbutik istället.

Har letat mig fram till att den vita isopen nog skulle kunna vara en stark bidragande kandidat till att jag sluppit löss på balkongen i år. Hittade bla ett, för mig, matnyttigt blogginlägg om ekologiska bekämpningmedel

Kommentera:

