Balkongen i januari

Då blev det äntligen lite kallt och ett litet puderlager av snö. Såg igår något som jag inte ser så ofta. Snöbåge. Underbar snöbåge där början och slutet syntes som pelarbågar  med solen i mitten.

Puderlagret av snö räcker inte långt för att lägga sig som ett skyddande lager ovanpå  krukorna och fiberväven som jag tänkt mig.

Figur

Figur som övervakar balkongen

 

Blidvädret som varit har gjort att det fortfarande är förvånandsvärt grönt ute. Jag hade blommande lejongap, borstnejlika, blågull, strandkrassling i början på januari i år.

Grenastern som jag visade bild på för några dagar sedan, en bild från november, ser ut så här idag med snö i blommorna.

Grenaster

Grenaster med lite snö

 

Under figuren har jag planterat en purpurklätt som jag tog lite frön från hösten -10. Glömde bort dom och hittade fröerna i mars, utredde i en tåt på odla hur jag skulle så dom.

Purpurklätt

Purpurklätt eller sammetsnejlika (Silene coronaria)

 

Som sagt det är lite si och så med ett täckande lager vinterskrud.

Lite jul

Lite jul

Det är bara att konstatera att jag gjort rätt när jag valt bort en barrande julgran inne. Alla tre snorar vi så fort något med barr befinner sig inne. En anledning till att jag kom av mig i bloggandet är att min son fick besvärlig astma i form av hosta. Jag körde ut alla blommande streptocarpus, narrhuvor och St:Paula som jag hade och såg en förbättring. Så alla dom släktena har fått hitta andra hem. Tappade lite fart med det. Får tänka om här inne men jag gillar egentligen helt gröna växter väldigt mycket,  hade bara det när jag var liten.  Ska vara  försiktig med snittblommor också.

Har skaffat mig en blommig tapet som kompensation som man kunde se i förra inlägget.

En till vy kommer här. Så tjusigt utan snö…Fast nu kan det gott vara tycker jag, väl medveten om att vintern nog slår till med meterdrivor av snö i februari.

Vintervy

Vintervy

 

Fick en sändning med nya fröer. Har fått tidigare sändningar som jag slarvat med att redovisa, ska se om jag lägger in dom vartefter jag sår istället.

Det blev följande fröer:

En del mycket konstiga växter. Jag tyckte tydligen att det var en bra idé att så allium och fritallaria,…. då……, några dagar före jul, när jag gjorde beställningen. Skulle kunnna skylla på att jag var förvirrad av tapetångor men det är inte första gången jag kommer på liknande konstiga idéer så jag köper inte riktigt det där själv.
Pensén och gyllenlacket ska jag så ganska snart inne. Tror att frillateratan och de båda diarema jag fick ska sås ganska snart och ställas ut.
Ska göra en översyn snart över vad jag ska så och ställa ut i januari.  Översynen blir nog ett sorterande och planerande över vad jag ska så vid olika tidpunkter. Eventuellt kanske jag kommer försöka mig på att så och ha en del i mitt lilla plastväxthus. Fast den var förstås bra att ha till perenner som jag köpte på trädgårdsmässorna .

Kommentera:

