Växter och TED:talks

Var ut och tittade och såg att lite blomlökar på gång. Vet inte vad det här kan vara.  Vet att jag har Iris reticulata ’Halkis’ våriris och Narcissus ’Rip van Winkle’, snönarciss i samma kruka som grenastern så det är det inte.(Klickar man på länken kommer man till andra kandidater)

blomlök

Blomlök

Blev glatt överaskad  av att höstfloxet från förra året börjar få lite nya gröna skott

höstflox

Phlox paniculata ‘Sherbet blend’

Till höger en narcissus ‘Spoirot’, tror jag., eller möjligtvis narcissus bulbocodium

Geranium ‘Dusky rose’ som jag skaffade på Älvsjömässan finns det tecken på liv i. Den blommade in i december så även om den tappar sugen på upploppet till våren så ska jag försöka få tag på en till.

näva

Geranium ‘Dusky rose’

Lewisian som jag skaffade på samma mässa ser lite sorgelig ut. Dom jag sått själv är det däremot jättefina

Lewesia

Lewisia

lewesia

Lewisia

Drar mig inåt och en bild på en porslinsblomma som jag skaffade i höstas. Tyckte bladen var fina.

porslinsblomma

Porslinsblomma

 

Nu över till något helt annat som inte har så mycket med växter att göra mer än att vi lever på jorden.

Igår hamnade jag framför ett oväntat inspirerande program framför Tv:n.

Kunskapskanalen visade ett program som hette:

”TED Talks: Elizabeth Lindsey, Jacqueline Novogratz”

Programmet visas igen på lördag 21/1-2012  kl.1900. Talen finns även på  TED talks hemsida. Där finns även utskrifter.

Elizabeth Lindsey: Curating humanity’s heritage

Jacqueline Novogratz: Inspiring a life of immersion

”And it is in the total of all those acts that the history of this generation will be written. Our lives are so short, and our time on this planet is so precious, and all we have is each other. So may each of you live lives of immersion. They won’t necessarily be easy lives, but in the end, it is all that will sustain us.”

Kommentera:

