Vintern känns trög nu

Vintern känns trög nu. Ute är det kallt och isgata. Våren känns avlägsen. Vivan slokar redan. Konstaterade förra året att jag överlevde bättre så här års med snittblommor. Byter ut succesivt det som vissnar mot nya blomster. Är noga med att även klippa stjälkarna och ge blommorna lite socker. Ja så nu är jag igång med dessa.

bukett

Bukett

Har hållit andan men ingen snorar så det här verkar vara bra blommor för min familj. Gerbera, brudslöja, anemon och ranunkel. Har skaffat ranunkel som vårkruka förut men upptäckte förra året att dom fungerar bättre i vas för mig. Gerbera skulle jag då isåfall kunna ha som krukväxt.

bukett

Mitt på dagen och blixten gick igång

Ett annat sätt att få lite känsla för kommande säsong är att gå igenom fröpåsarna. Hittade en liten förpackning med fröer som jag glömt bort. Beställde det någon gång i somras. Hade himmelsblommor några år men bestämde mig för att hur fantastiska dom än var så blommade dom för kort tid(varje blomma bara några timmar). Hittade i somras en sort med varigierade blad och då var det klippt, minns jag nu i efterhand.

Funderar på att göra något otippat. Tänker försöka låta bli zinnior i år och dalior. Ersatte daliorna med zinnior, som passade min balkong bättre. Har sjungit zinniornas lov i inlägg efter inlägg i somras och nu är planen att inte ha några.

Gick igenom mailet som jag fick från Torvan där hon skickade ut information och bilder på sina lökar och såg bilderna på det jag köpt.   Ska plocka fram mailet igen och drömma mig bort…

Om jag verkar gnällig är det för att jag är i stort behov av att ta långprommenader men det är för halt.

Kommentera:

