Slutet på januari

Vinter

Vinter

Vad gör man inte för att komma över längtan efter våren? Tror att jag faktiskt ska se till att jobba på det där, för nu är det vinter och det är bättre att njuta av det som är än att längta till något som har varit eller ska komma. Det är ett underbart snötäcke ute och solen skiner. Det är dagsmeja och solen värmer lite i i dripp-droppet. En fågel satt i ett träd och sjöng.

Det syns inte på bilderna från balkongen men solen skiner faktiskt.

Borstnejlika som inte blommade i somras

Borstnejlika som inte blommade i somras

Kom undan med blotta förskräckelsen igår beställde nästan en massa plantor, satt där med en ”korg” full med växter men sedan tänkte jag.

-Vänta här nu. Nästa vecka öppnar Zetas och i mars är det Kista mässan, i april är Älvsjömässan,  Bergianska trädgården i maj och i juni blomstervännerna i Hågelby.

Pansy

Pansy Silver Wings

– Jag har en massa sådder redan och sådder som jag ska så. En massa perenner ute och nog en och annan växt som självsått sig.

Grenaster

Grenaster

strandtrift

strandtrift

Tror inte att jag kommer stå där med en helt växtlös balkong.

Jag tömde min fulla varukorg  och idag kom jag undan med några snittblommor. Ur perspektivet med dom växter som jag inte köpte igår så var buketten ett kap.

Bukett

Bukett

Den limefärgade bruslöjan hade jag sedan tidigare . Jag riktigt såg hur tjejen i blomsteraffären tittade när den gula gerberan gjorde dom andra sällskap.  Blir riktigt glad av den.

Får väl hålla på att muta mig på det här viset ett tag till så att det inte kommer hem konstiga leveranser. Jag har lycktas hålla mig från att beställa pelargoner och fuchsior också.

Pensén som jag visade bild på högre upp var mörkergroende. Kom på att jag mörkergrott penséer tidigare och letade fram den här bilden från sommaren 2009

Pensé 2009

Pensé från sommaren 2009

Egentligen vad är det för fel i att drömma bort i blommor och färger? Man kan ju fylla hur mycket korgar som helst i fantasin. Där finns inga begränsningar.

Igår såg jag filmen ”Simon med ekarna” efter en bok av, en av mig älskad författare , Marianne Eriksson. Minns att jag läste ”Paradisetsbarn-trilogin” och ”Den som vandrar om natten” när jag studerade på högskolan. Bra som balans till matte och fysik.

 

 

 

One thought on “Slutet på januari

  1. Pingback: Burr, kallt och ökenklotmalvan ut ur kylskåpet « Rihanes odling

Kommentera:

