Burr, kallt och ökenklotmalvan ut ur kylskåpet

Tog och plockade ut ökenklotmalvan ut ur kylskåpet och placerade på elementet idag. Ajdå,  kollade precis i såanvisningarna och ska nog flytta upp dom till ljuset istället. Får klura ut hur jag ska hantera att dom är ljusgroende med att dom ligger mellan bommulspaddar. Kan inte vara speciellt ljust där. Nåja, det löser jag nog.

Vintern slog till i söndags med kyla. Härligt ljus ute så här års med snö, kyla och ljus. Jag vet att jag borde klaga för att nu blir våren fördröjd,  men jag mår så pass mycket bättre när det är så här än grått och regn. Den senaste veckan har temperaturen gått ner mot -15 grader.

Burr

Burr, kallt

Kallt

Kallt

Nu kommer ett exempel på hur sådder blir när det är för varmt underifrån och för lite ljus.

Inte svårt att se åt vilket håll tilläggbelysningen befinner sig. även uppenbart att ljuset ute inte räcker till.

Sådder

Sådder

Och här sådder med starkt ljus aldeles ovanför och inte alls lika varmt underifrån.

Pense

minipensé 'blue beacon'

Jag har inte fått några sorgmygg i sådderna än. Ska börja ge några av plantorna svagt med formulex snart.

Var iväg till Zetas idag. Dom har öppnat men ändå inte riktigt kommit igång.

Tog och köpte lite snittblommor idag. Skar nya snitt på mina gamla snittblommor. Bytte vattnet och satte dom gamla snittblommorna med dom nya. Nytt blev anemoner i olika färger och en till nejlika. Anledningen till att jag inte bara köper lite tulpaner är att vi nyser ikapp med varandra när jag vill välkomna våren med tulpaner. Tulpaner får jag ha ute istället.

Anemoner är fint det med.

bukett

bukett

One thought on “Burr, kallt och ökenklotmalvan ut ur kylskåpet

  1. Pingback: Omskolning och ökenklotmalva i jord istället « Rihanes odling

Kommentera:

