Omskolning och ökenklotmalva i jord istället

Det är vinter nu. En tid då när det är kallt kan vara ett underbart ljus ute. Som den här morgonen

morgonsol i februari

Sol en kylig morgon i februari 5/2-12

Igår åkte ökonklotmalvan i jord. Hade sedan sist flyttat upp sådden till ljuset i fönstret men då bara på bommul.   Som sagt igår tog jag och placerade fröna i jord istället som är lättare att hålla fuktig.

Ökenklotmalva

SPHAERALCEA AMBIGUA 'APRICOT DELIGHT'

Har sått vit myskmalva tidigare och en annan sort(mauritisk malva-någonting, tror jag den hette) dom var inte alls lika krångliga att hantera, med stratifiering och pyssel.

Skolade även om några penséer. Pansy Silver wing heter dom(en mörkergroende sort).

Lite sådder

Lite sådder(pansy silver wing i den runda krukan)

Till höger syns sorgebarnen i fyrkanterna. Lejongap och trumpetblomma. Problemet är fyrkanterna. Ska inte använda liknande såmedia i fortsättningen.

Odla skickade ut ett nyhetsbrev med vårglädje eller vad dom kallade det. Satt och glatt klickade mig fram en massa beställning innan jag hejdade mig och besinnade mig och strängt sade till mig.

-Kistamässan och Älvsjömässan. Det är en liten balkong du har, ingen bamseträdgård….. Dom hade liljan som min son stod med längtan i blick och röst och sa han ville ha när han såg en sådan i somras. Men han vet förstås inte att jag hade kunnat få tag på en sådan.

Jag har köpt snittblommor den här veckan också. Anemoner och nejlikor. Men jag tycker det är lite tjatigt med det så jag hoppar det.

Knäppt va? Jag hoppar över bilder med vackra blommor och visar bild med en kruka där bara jord syns och bild på i stort sett samma plantor som växer som i tidigare inlägg.

Fast det går ju att följa hur dom små bebbisarna växer om man vill och är intresserad.

Hittade föresten en jätterolig blogg som inte handlar om sådder i vanlig bemärkelse utan om hur det verkligen kan vara att få en bebis. (Jag för min del var glad om jag fick sitta ner i 20 minuter och skulle aldrig hittat tiden att blogga)

Inga konstigheter heter bloggen

 

Kommentera:

