Övervintrad begoniaknöl planterad och Roscoea Humeana har grott

Idag har jag planterad en övervintrad begoniaknöl i kruka. Det är första gången jag har övervintrat knöl i någon form. Har haft en mängd fina växter och att det blev något så ”banalt” som en begonia beror på att jag hann bli mycket förtjust i den i somras. Förtjust när jag skaffade den  med sina mörka blad(tycker att bladen ofta är lite menlösa på begonior när dom har så vackra blommor som den jag skaffade) och vackra blommor som ömsom var dubbla,………..

Begonia dubbla blommor

…….och ömsom enkla blommor

Enkel blomma

Enkel blomma

 

Jag plockade in knölen till vinterförvaring i höstas. Placerade knölen i dubbla pappers-påsar,……

Dubbla papperspåsar

Dubbla papperspåsar

……runt knölen hade jag även papper,……

Begoniaknöl i papper

Begoniaknöl i papper

….först när andäktigt  vecklade  upp pappret tyckte jag knölen var ynkligt liten och aldeles för torr. Sedan såg jag något som jag tror var en grodd. Gjorde vad jag kunde för att få med grodden på bild.

Begoniagrodd

Begoniagrodd

Fanns hopp om liv mao. Tog och sökte och hittade den följande artikel om begoniaknölar.

Missförstod artikeln lite och kom hem med orkidéjord från blomsteraffären. Hon var jättesnäl i affären och gav mig lite orkidéjord. Jag hade redan köpt några snittblommor. Snittblommor håller minst lika länge som vårblommorna i kruka som man inte kan låta bli så här års. Eftersom man inte vågar ha dom ute blommar dom över fort över som kungsängsliljan som jag skaffade för knappt en vecka sedan. Blommorna sjunger redan på sista versen.

Nåja, åter till begonian.

Tog och hade lite lecakulor i botten. Blandade lite P-jord med mindre lecakulor och blandade till lite högre upp i krukan med orkidéjord. Sparade lite orkidé-jord för att ha när jag planterar om begonian i större kruka senare i vår. Sedan vattnade jag härligheten….

Begoniaknölen planterad

Begoniaknölen planterad

……..och plast över.

Plastpåse över krukan

Plast över krukan

Imorgon kommer jag göra ett litet hål i plasten. Sedan med jämna mellanrum lite fler hål tills det börjar bli lite fart på knölen. Märker jag att det blir för fuktigt tar jag bort plasten.

Det börjar vara  kul att gå ut på balkongen. Det verkar vara liv i jordrevan som har börjat slänga ut nya friska ”revor”. Tror att det är liv i nävan som heter,  Geranium ‘dusky rose’.

Kollade ute-sådderna från i januari.  Roscoea Humeana har grott

 

6 thoughts on “Övervintrad begoniaknöl planterad och Roscoea Humeana har grott

  1. Pingback: Trädgårdssmörboll, dockakleja och insnöad på iris « Rihanes odling

  2. Pingback: Snö igår och vårvärme idag « Rihanes odling

  3. Pingback: Rockii-pion, dvärgaurikel, nävor och “gräsligt” « Rihanes odling

  4. Pingback: Det gror och växer « Rihanes odling

  5. Pingback: Sommarblommorna utplanterade « Rihanes odling

  6. Pingback: Halvt utslagen Primula x auricula”Star Wars” « Rihanes odling

Kommentera:

