Pelargoner och fuchsior

Kom hem från Kista-mässan i torsdags, som jag skrev om i fredags, med fuchsior och pelargoner. Nu har jag namn på skönheterna och igår planterade jag om dom övervintrade pelargonerna och en mönjelilja samt en silverkalla. Jag tog några skott också på P.fragrans variegata som jag inhandlade förra året på Kistamässan. Moderplantan planterades om i ny jord.

Här är sticklingarna på P.fragrans variegata

P.fragrans variegata

P.fragrans variegata

Jag planterade även om en pelargon som heter Nicolai.

Fuchsiorna (med beskrivning), heter :

  • Encliandrahybrid-lax,Upprättväxande. Mycket små enkla laxrosa blommor på mjukt växande buskig planta. Kan med fördel formas på båge.
  • F. procumbens var. Blommor med små gulaktiga blommor med blått ståndarmjöl. Bladen är vackertgrågröna och hjärtformade.   Underbar i urnor, amplar och även som marktäckare.
  • F. paniculata. Stadigt upprättväxande. kompaktare än liknande sorter. Flockar av enkla små ljuslila blommor, som mognar till vackra bärklasar.

En ny bekanskap för mig som jag fick med mig från mässan är den här pelargonen.

E-Crock O Day

E-Crock O Day

E-Crock O Day.  Knallcerisa blommor med vita inslag. Bladens nerver är ljusgröna s.k. nervmosaik.

Glömde bild på fuchsiorna här kommer två av dom:

fuchsior

Fuchsiorna, Encliandrahybrid-lax och F. procumbens var

Den tredje fuchsian finns på nästa bild i sällskap av en massa pelargoner i ny jord.(F. paniculata är i den gröna krukan till höger om tripoden)

Fönster med pelargoner

Fönster med pelargoner

En bild på vårkrukan. Växterna har stått ute sedan i torsdags och även penséerna verkar klara sig i krukan.

Iris, ranunkel, backsippa och penséer

Iris, ranunkel, backsippa och penséer

Tog och passade på att studera titta lite i krukorna när jag var ute på balkongen. Löjtnantshjärtat börjar ”sticka upp”.

Häpnade när jag såg små röda ”anlag” på luktpionen jag skaffade förra året. Den heter Paeonia lactiflora Top Brass. Den blommade aldrig men den verkar leva.

Samma färg som ”pionanlagen”, har även blommorna till ampelfacklan som följde med mig hem igår.

Ampelfackla

Ampelfackla

 

 

2 thoughts on “Pelargoner och fuchsior

Kommentera:

