Långfredag

Den varigierade himmelsblomman grodde igår. Har odlat himmelsblomma förut och gillar dom. Blommorna blommar över fort(på några timmar bara), när jag såg att bladverket är varigierat på den här sorten ville jag prova igen. Ett tunt lager med snö har lagt sig ute under dagen men innan det började snöa hann jag ut för att ta några bilder.

Narciss och hyacint

Narciss och hyacint

Lite bilder från min ”stenpartikruka” med början från vänster.

stenparti med iris och näva

Iris, lewesia och näva

Det har inte hänt så mycket med dvärgaurikeln sedan den jag visade bild senast.

aurikel

Primula marginata, dvärgaurikel

Förra året köpte jag en underbar näva på Älvsjömässan och jag ser lite livstecken från den. Den blommade första gången i juli och fortsatte med det långt in på hösten

stenparti med nävor och ostronört

Nävor (bla geranium Dusky rose) och japansk ostronört

Nedanför stenpartikrukan har jag mitt lilla plastväxthus. Nästan lagom stor för att ställa i en brödback men tyvärr en aning för stor för det ändamålet.

Plastväxthus

Plastväxthus

På Älvsjömässan förra året köpte jag ett chokladkörsbär. Vet inte om jag gjort rätt men jag klädde in stammen i lite fiberväv och nu grunnar jag lite över när jag ska ta bort den.

Chokladkörsbär

Chokladkörsbär

I samma kruka har jag en nunneört som jag skaffade vid samma tillfälle. Går och lyfter på fiberväven nästan varje dag i förhoppning om att den överlevt, annars ligger den högt på önskelistan och finns den i Älvsjö följer den nog hem även om den då är en sommarblomma hos mig(Corydalis ‘Blue Dragon’). Uppe till vänster i bilden skymtar Rockii-pionen som även den införskaffades i Älvsjö. Den ser ut så här om jag går närmare.

Rockii-pion

Rockii-pion

En trädgårdsaurikel jag haft några somrar verkar tyna bort. Ska se om jag hittar någon ersättare. Brevid den har det grott något som jag tror kan vara den.

Det sticker upp något ur krukorna som ger hopp om att det skulle kunna vara en CAMPANULA MAKASCHVILII och eventuellt en VIOLA KOREANA.

Avslutar med några ord som jag hittade

Då man sitter lugn och inte gör något, kommer våren och växer av sig själv – Zen dikt –

2 thoughts on “Långfredag

Kommentera:

