Fortsättning Älvsjömässan och lite annat.

Nu blir det ett inlägg med massor av bilder. Var till Älvsjömässan igår och ett och annat blommar och börjar visa livstecken.

Börjar med en bättre bild på dvärgaurikeln som började blomma igår.(klicka gärna upp bilden, blomman är bedårande)

Primula marginata, dvärgaurikel

Primula marginata, dvärgaurikel

Narcissus ’Katie Heath‘ blommar.

Narcissus ’Katie Heath‘

Narcissus ’Katie Heath‘

Dagens bild på tulpankrukan. Vet inte om jag berättat det men i den är en lökkorg som jag lagt alla lökar i så att jag lätt ska kunna ta upp dom. Tar inte bort dom förrän bladen har vissnat ner så att näringen ska kunna gå ner i löken. Om jag förstått saken rätt ska jag ta bort blomstjälken när tulpanerna vissnat så att dom inte bildar frön.

Tulpankruka

Tulpankruka

Tar en tur inne med en bild på hur det går för mina april-sådder.

Sådder

Sådder

Sådde lite på senvintern men dom sådderna fick löss så jag valde att kasta dom och göra ordentligt rent innan jag sådde i april. Nu har jag ställt den här brevid sådderna för blomflugornas skull och en liten vild förhoppning att den käkar löss(har inte sett att den ska göra det men jag får väl önsketänka?)

Pinguicula weeser

Pinguicula weeser

Sonen fick också en köttätande växt som han döpt till Filip.

Venus vliegenval

Venus vliegenval(Filip)

Vek undan fiberväven som växterna stod under i natt och tog lite bilder på fynden från Älvsjömässan.

Primula x auricula‘Star Wars‘ och   Primula x auricula ‘Early Sunrise’

Primula x auricula‘Star Wars‘ och Primula x auricula ‘Early Sunrise’

Vitklöver

Trifolium repens, (vitklöver)

Trifolium repens, (vitklöver)

Sedan över till något som jag tycker är roligt. En klematis. Är osäker om det är Clematis koreana ”Lutea”  eller en ‘Angela’. Har för mig att Angela tappade sugen och jag planterade Lutea där.

Klematis

Klematis

Men om det där inte är Lutean var är den då?

Kanske det här?

Klematis

???

2 thoughts on “Fortsättning Älvsjömässan och lite annat.

  1. Pingback: Säsongen har börjat som smått « Rihanes odling

  2. Pingback: Nu blommar dvärgaurikeln(Primula marginata) « Rihanes odling

Kommentera:

