Vårblommor samt en ros, fylld jätteprästkrage och dvärgruta

Vädret smällde till och det blev varmt med värmande vårsol där en stund i söndags. Hade möjlighet att ta med mig kaffekoppen ut och sätta mig för att bara njuta en liten stund. Innan dess hade jag rensat bort lite torra växter, klippt ner dom och strött ut dom i krukorna. Ska visst vara bra att göra. Solen sken även igår och jag tog en långprommenad. Skrev tidigare att jag bor i blåsippeland. Finns även vitsippor som jag såg för en vecka sedan men den här tog jag bild på igår

Vitsippa

Vitsippa

vitsippan igen

vitsippan igen

Blåsippeland och sol betyder en massa bilder när dom ler så vackert mot solen.

Blåsippor

Blåsippor

Blåsippor

Blåsippor

Blåsippor

Blåsippor

Det var ett snöoväder i lördags och snön hade inte hunnit smälta bort.

Tussilago

Tussilago

Efteråt åkte jag iväg till Zeta skulle köpa jord. Bilen är trasig, ska förmodligen skrotas. Den behändigaste handelsträdgården att åka kommunalt till råkar vara Zeta. Solen sken blev och det som det blev. Jag köpte inte en Echinacea. Ska se om förra årets överlevt först. Vid ingången fanns rosorna. Såg en  ‘Chicago Peace’ som verkar vara mer lämplig på balkongen än den ‘Peace’ som jag brukar stå och beundra när den blommar. Jag lyckades slita mig därifrån, ska ju ha en ica-ros istället. Vandrade vidare och hittade jättprästkragarna. Tänkte när jag såg dom förra året att jag nog skulle ha en så den fyllda sorten hoppade i korgen. Fick även med mig en dvärgruta som ska trivas i stenpartiet. Satte mig och fikade ute i den underbara vårsolen. Därefter gick jag tillbaka till rosorna och fick med mig en helt annan ros. (Tänker inte ens gå in på hur jag lurade mig själv till att jag skulle kunna köpa den här rosen, det var något om, varför inte?- när jag nu ändå hade lekt med tanken att köpa en enkel ica-ros?)

Ros

Rosa 'Lavender Pinocchio'

Har ni tänkt på att när man ska beskriva färgen på en blomma som går mot brunt heter det inte brunt utan choklad?

Min ros ska bli rosa som går mot choklad.

Växterna som jag fick med mig igår var följande:

  • Rosa ‘Lavender Pinocchio’, floribundaros från USA 1948 , zon 1-3.
  • Leucanthemum x superbum ‘Aglaia‘, fylld jätteprästkrage.
  • Thalictrum kiusianum, dvärgruta
En bild på perenner som jag ska hitta plats till:
Perenner

Perennkrukor från vänster: gullflocka, treblad, dvärguta, fylld jätteprästkrage.

Ska försöka ha is i magen och vänta ut lite växter för att se om dom lever innan jag börjar gräva i krukorna.

Roligt är att jag hittat det här på gentianans plats.

Gentiana sino-ornata ‘Eugen’s Allerbester’

Gentiana sino-ornata ‘Eugen’s Allerbester’

Det går lite överstyr.

I mitt ‘paradis’ har jag lite mer plats och har där numera 30(!) stora fruktträd. Apelsin, lime, guava, nektarin, baschmalla(arabiskt namn på en frukt som påminner om aprikos), äpple, päron. Sedan ska jag få granat, och mango samt kaktusfikon. Några fler träd som är bra mot orm och mygg, som jag inte vet vad dom heter.

4 thoughts on “Vårblommor samt en ros, fylld jätteprästkrage och dvärgruta

  1. Pingback: Städat röjt undan lite på balkongen « Rihanes odling

  2. Pingback: Vild på vivor och violer « Rihanes odling

  3. Pingback: Hågelby och nya växter « Rihanes odling

  4. Pingback: Dvärgruta och astilbe « Rihanes odling

Kommentera:

