Sköna maj välkommen.

Sköna maj välkommen med mängder av björkpollen. (Värst än på många år). Lite synd för jag har flytt in istället för att njuta. Har ändå vågat mig ut för att dokumentera. (Men kaffekoppen avnjutes inne).

Skrev igår att dvärgaurikeln  börjar vissna. Det gör hon visserligen,  som synes på följande bild, men blommorna är fortfarande vackra.

Primula marginata, dvärgaurikel

Primula marginata, dvärgaurikel

I stenpartikrukan har jag planterat några nävor som jag drivit upp själv som en som jag beställt frön från Gardens North.

Det här står om den på deras sida, jag citerar:

Början på citat—”

GERANIUM pratense (Dark Leafed Form) Late Spring to Summer geranium04
Meadow Cranesbill 60-90cm  Zone: 2
Clumps of branching stems of deeply cut dark purple foliage. Blue saucer shaped flowers over a long period in late spring to summer. About 60-70% will come true from seed,

”—–Slut citat.

En av mina plantor syns på nästa bild. Har en till (som också lever) kvar i en kruka för utplantering….hm ska den bli 60-90 cm?

Näva

Geranium pratense (Dark-leafed Form)

Brevid stenpartikrukan har jag en kruka med en viola cornuta som jag skaffade för en tid sedan.

Viola cornuta 'Baby Lucia'

Viola cornuta ‘Baby Lucia’

I samma kruka har jag satt ner en Lillium ‘Triumphator’ som ska bli 140 cm hög, samt en Sidalcea  x cultorum ‘Little Princess’, axmalva. Den ska bli ca 35 cm hög, blomma i juli augusti med ljusrosa blommor.

Är förundrad över att alla perenner som jag planterat i följande kruka, överlevde vintern i samma kruka. Krukan är inte speciellt stor.

Liten kruka med perenner

Liten kruka med perenner

Perennerna i den är:

  • Polemonium reptans ‘Touch of Class’, krypblågull. Den har börjat få blomknoppar
  • Trollius cultorum ‘Cheddar’, trädgårdssmörboll,
  • Gentiana sino-ornata ‘Eugen’s Allerbester’, dubbel höstgentiana
  • Meum athamanticum, björnrot
  • Viola Koreana.  Har letat fram att den är perenn och ska tåla ner till -10 F som vid omvandling blir -23° C
Viola Koreana har även övervintrat i den här krukan.
Höstsilverax, viola koreana, amurnejlika och campanula

Höstsilverax, viola koreana, amurnejlika och campanula

Bladet på violen är det som sticker upp längst fram. Till höger syns en campanula (Campanula  Magaschvilii) som syns ännu tydligare på nästa bild.

Campanula  Magaschvilii)

Campanula Magaschvilii

Grönaklejan slår ut när som helst nu.

I följande kruka är det gullflockan som blommar

Gullflocka

Kinesisk Riddarsporre, dockakleja och gullflocka

Det var ett tag sedan som jag visade bilder på penséerna som jag köpt.

Penséer

Penséer

I samma kruka finns penséer som jag sådde på början på året och som börjar visa blåa blomknoppar.

Har en klematis som börjat växa, tror att det är en  Clematis koreana ”Lutea”

Clematis koreana ”Lutea”

Clematis koreana ”Lutea”

Till höger prakttandroten,Cardamine waldsteinii,  som jag planterade igår 

Då var det slut på bilder för idag.

Ska peta ner fröer på ringblommor och strandlövkojor lite här och där i krukorna. Vad jag har kvar att införskaffa är jordreva, vit heliotrop alternativt den vanliga. Förmodligen blir det båda eftersom jag nog hittar den lila heliotropen först och inte vågar chansa på att bli utan någon. Sedan är det klart för i år.  Kanske en astillbe till hösten möjligtvis. Annars tror jag att jag har det mesta nu. -Hm, nunnört kanske. Ser inget liv i den jag hade/(har?). Just det. Korpgluggarna efter Linnea också.

4 thoughts on “Sköna maj välkommen.

  1. Trist att du är allergiker för det är en fin tid nu. Men du får ta korta turer o kolla till dina blommor.//helen

    • Jo jag rusar snabbt ut och in igen. Kanske kanske har grönaklejan slagit ut den senaste timmen.

  2. Pingback: Sjömanshjärta, porslinsanemon och annat mystiskt « Rihanes odling

  3. Pingback: Ny kruka med bla Rockii-pion « Rihanes odling

Kommentera:

