Iris, trädgårdssmörboll, löjtnantshjärta och mycket annat

Har inte skrivit på ett tag. Det beror på att datorskärmen varit ”ledsen” och bilder var för betungande för den. Sedan fick man se på skärmen typ 1 sekund i taget innan den slocknade och då åkte jag iväg för att skaffa en ny skärm. Så här sitter jag otåligt, laddad till tänderna med nya bilder.

Börjar med sommarblomme-krukan som jag planterade  igår. Det fick bli en helt underbar verbena i en creme/lime-färg. Den doftade dessutom fint, har inte känt doft på verbena förut.  Busklobelian som hamnade i samma kruka, doftar jordgubbar. I krukan fick även en mörkröd nejlika och några skott av palettblad plats.

Sommarkruka

Verbena, nejlika, busklobelia och palettblad

Krukan står på sittplatsen som jag har. Sedan flyttade jag den till balkongräcket.

Sommarkruka

Sommarkruka

Bakom den skymtar roskrukan som även den hänger på räcket.

Rosen har börjat få blomknoppar.

Rosa 'Lavender Pinocchio'

Rosa ‘Lavender Pinocchio’

I bakgrunden skymtar löjtnantshjärtan.

Löjtnantshjärta

Löjtnantshjärta

Ska dela på den i höst när den blommat över.

Har en balkongvy och vad ser vi i den?

Balkongvy

Balkongvy

Jo, trädgårdssmörbollen blommar.

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum 'Cheddar'

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum ‘Cheddar’

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum 'Cheddar'

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum ‘Cheddar’

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum 'Cheddar'

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum ‘Cheddar’

På växtmarknaden i Hågelby 2009 köpte jag en strandiris som blommade det året. Sedan kom det bara blad 2010 och 2011. Jag jublade för knappt en vecka sedan, då blomstänglar började skjuta rakt upp från bladen.

Iris Sibirica

Iris Sibirica

Iris Sibirica

Iris Sibirica

Den andra juni är det återigen växtmarknad i Hågelby. Jag missade när den skulle vara förra året, (om det nu var  någon)

Dockaklejan är i full blom.

Aquilegia ecalcarata

Aquilegia ecalcarata

I ägget är bergnarv planterad. Förra  året hade jag murgröna i den.

Arenaria montane ”avalanche’, bergnarv

Arenaria montane ”avalanche’, bergnarv

Grönaklejan blommar glatt vidare. Den syns i virrvarret av blommor  på följande bild.

Grönakleja, Aquilega viridiflora ‘chocolate Soldier’

Grönakleja, Aquilega viridiflora ‘chocolate Soldier’

2 thoughts on “Iris, trädgårdssmörboll, löjtnantshjärta och mycket annat

  1. Woooohoooo! Jag blir helt snurrig av alla underbara blommor du har på din balkong! Du måste räkna någon gång, det måste vara tusen minst. 🙂
    Jag höll på att köpa en verbena idag, jag ångrar att jag inte gjorde det när jag ser din fina.

  2. Pingback: Spirande grönska « Rihanes odling

Kommentera:

