Hågelby och nya växter

Var till en växtmarknad på  Hågelby igår. Hade eventuellt tänkt åka till ett till växtställe, men kylan(5°C mitt på dagen) gjorde att värmen inne lockade mer. Marknaden var liten men jag tycker det är roligt att gå på växtmarknader och jag fick med mig några skatter hem.

  • Codonopsis lanceolata , prickig porslinsklocka. Gör ett nytt försök, hade en variant förra året som inte överlevde vintern
  • Chiastophyllum oppositifolium, gullbåge.
  • Hepatica transsylvanica ‘Ellison Spence’, ungersk blåsippa. Planterade den i surjordskrukan. Hon som sålde den sa att hon hade dom i surjord.
  • Klematis, jag vet inte vad den har för sortnamn men blomman var så bedårande att jag bestämde mig för att försöka ändå. Blir lite besvärligare att hitta skötselråd bara.
Klematis

Klematis

Dockaklejan blommar så fint nu.

Aquilegia ecalcarata

Aquilegia ecalcarata

Tycker att blommorna är lite större i år än förr om åren och jag minns inte att dom var så härvackra på ”ovansidan”

Aquilegia ecalcarata

Aquilegia ecalcarata

Ostronörten började blomma igår. Har upptäckt blomknopp på brunpimpinellen(den blommade inte förra året), Geranium sanguineum ”Vision Violet” visar blomknoppar. Upptäckte blomknopp på  glansanemonen.

Anemone leveilli. Glansanemon

Anemone leveilli. Glansanemon

Rosenroten har blomknoppar.

Rosenrot

Rosenrot

Rosen  har blomknoppar.

Rosa 'Lavender Pinocchio'

Rosa ‘Lavender Pinocchio’

Syrénen har slagit ut några få blommor.

Syringa Palibin

Syringa Palibin

Det är nätt och jämt att dom doftar…

Solen visade sig i några blågluggar i det massiva grå där uppe i himmelen men nu öser regnet ner igen. Det blåser iallafall inte lika mycket som igår.

 

 

3 thoughts on “Hågelby och nya växter

  1. Pingback: Skulle kanske snygga till det lite… « Rihanes odling

  2. Pingback: Planterat sådderna och nyinköp « Rihanes odling

  3. Pingback: ”Okänd” klematis och Trollius cultorum ‘Cheddar’ « Rihanes odling

Kommentera:

