Iris, Söderhavsljus och Jordreva

I förrgår var jag in till stan(Stockholm). Jag passerade Hötorget och såg fina, lagom stora, jordrevor(Glechoma hederacea) och fick även tag på Söderhavsljus(Plectranthus forsteri Lamiaceae). När jag hörde att den var släkt med Karlbergare(Plectranthus verticillatus) tänkte jag att den vore fin att ha som krukväxt

I förrgår slog även strandirisens första blomma ut.

Iris Sibirica

Iris Sibirica 5/6-12

Iris Sibirica 5/6-12

Iris Sibirica 5/6-12

Idag har några till av den här skönhetens vackra blommor slagit ut

Iris Sibirica

Iris Sibirica

Otroligt  fint med strandiris på balkongen. Irisen reser sig ståtligt upp ur växthavet.

Iris Sibirica

Iris Sibirica

En helt annan blomma men  som även den höjer sig ovanför dom övriga växterna är trädgårdssmörbollen som fortfarande blommar.

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum ”Cheddar”

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum ”Cheddar”

Den vita gräslöken är på väg att slå ut i krukan med vita blommor.

Vit isop, vit lavendel och vit gräslök

Vit isop, vit lavendel och vit gräslök

Vita blommor har följande växt som försäljaren inte visste så mycket om. (Försäljaren hade gjort sitt bästa och sökt på nätet)

Vita blommor

Vita blommor

Jag har verkligen lyckats med att få tag på penséer jag gillar. Både dom jag sått själv och den här som jag köpt.

Pensé

Pensé

Det måste vara 6’e säsongen nu som dvärgsyrénen Syringa Palibin sprider sin väldoft på balkongen och vidare in i lägenheten.

Syringa palibin

Syringa palibin

Tänkte visa en bild innan sommarblommorna i min balkonglåda och rosa sommarblommelåda tagit fart. Surjordskrukan som jag nämnder ibland, är den fyrkantiga krukan. I den minimala vita ampeln växer Viola koreana som inte hade några problem att överleva vintern i den. Till vänster syns blad på allåkerbär som växer i syrénkrukan.

Balkonglåda

Balkonglåda

Balkonglådan är fylld med massor av lejongap och strandkrassling som jag sått själv. Har även några malvor som jag sått och sedan delade jag på jordrevan och toppade den, stor del av jordrevan fick plats i balkonglådan. Söderhavsljuset tog jag ett toppskott från och planterade det också där. Har inte bestämt mig för om huvudplantan ska stå inne eller ute. Tror att den får stanna inne.

 

2 thoughts on “Iris, Söderhavsljus och Jordreva

  1. Pingback: Cosmos och spindelzinnia har grott « Rihanes odling

  2. Pingback: Valborg(3), palettblad, söderhavsljus och murgröna « Rihanes odling

Kommentera:

