Amsonia, ostronört och björnrot lever

Vem kunde tro att det var ett sånt gott gry i ostronörten? Trodde att jag tog kål på den när jag planterade en klippros(Halimiocistus) på dess plats men nu såg jag blad från den idag.

ostronört, Mertensia asiatica

Japansk ostronört, Mertensia asiatica

Har i flera dagar nu försökt ta tydliga bilder på kryplågullet men ger upp. Vill ge en liten aning om hur vacker det är i början på säsongen då bladen skiftar i rosa. Senare på säsongen varigierar bladen enbart  i vitt och grönt.

Polemonium reptans ‘Touch of Class’, krypblågull

Polemonium reptans ‘Touch of Class’, krypblågull

Har sett gryende liv i björnroten idag.  Det verkar även finnas liv i Amsonia ‘Blue Ice’. Skaffade den förra året vid den här tiden men den blommade aldrig. Har inte sett röken av gullflockan än.

Undrar om jag har förändrats i mitt förhållande till växter. Har hittills i år tagit det väldigt lugnt i jämförelse med tidigare år. Kanske en fjärdedel sådder. Har fullkontroll över platsen för inomhussådderna. Funderade om jag kanske skulle låta bli att så kommande år men konstaterade, när jag tänkte efter, att fina lejongapsorterna måste jag nog så själv. Jag har inte heller köpt på mig lika mycket perenner, fast jag sitter förstås här och undrar var jag ska sätta både lite större och mindre växter. Har även lite jordreva, vit heliotrop och annat som jag bra gärna skulle vilja få tag på. Men ändå tycker jag är lite lugnare och funderar på om det enbart har med kylan att göra…

Har ni förresten sett något om förslaget som EU har uppe och kanske ska införa angående hur man får göra när man plockar egna frön? Har förstått att somliga dragit slutsatsen att man inte kommer få göra det…… iallafall inte ge några av sina insamlade frön till grannen…

Några länkar för att belysa det jag menar:

Har inte bestämt mig för om jag ska bli upprörd eller inte…Ska iallafall hålla ögonen på vad som händer

Vill få med en blommande växt i inlägget och det får bli rosenblunden som slog följe med mig på Älvsjömässan. Det var ett tag sedan jag visade en bild på henne.

Rhodohyoxis Starlight Mixed, rosenblund

Rhodohyoxis Starlight Mixed, rosenblund

3 thoughts on “Amsonia, ostronört och björnrot lever

  1. Nu ser jag något på dina bilder som jag inte sett förut för visst är det väl en fylld Rhodohypoxis?? …eller ser jag fel? Jag gillar lilla rosenblund jättemycket och har flera krukor stående inne ff men jag har aldrig sett en fylld förut?

    • Jo den är fylld. Har i några vårar stått och beundrat den enkla men lyckats låta den vara. Nu när jag såg den här dubbla förstod jag inte att det var en rosenblund. Pia(på Torvan) sa att det var dåligt med härdigheten och jag slet mig ifrån den, gick därifrån ,men gick tillbaka till den efter några timmar på Älvsjömässan. Pia sade att jag kan göra som med begoniaknölar i höst för att övervintra den och det ska jag göra.
      Den har fått stå och gona under fiberväv ute sedan mässan, det är först nu som jag släppt ut den.
      Sist jag var på Zetas såg jag att dom hade samma sort. Torvan öppnar nu i helgen. Hon har öppet sedan dom flesta helger.
      Du kan kanske maila henne eller fråga på hennes blogg? Hon är en ”växttok ”och samlare, har växter till försäljning i sin trädgård, inget stort utbud men trevliga sorter och många av dom har fått stått och härda till sig i Tullinge.

      Eventuellt kan jag kanske spara undan några knölar till dig eller så i höst ifall du inte får tag på dom och om du vågar chansa på att jag lyckas hålla liv i dom till dess…

  2. Pingback: Valborg(1), den runda krukan med perukbuske. « Rihanes odling

Kommentera:

