Förlåten kyla när grönska spritter

Den gångna kylan blir snabbt förlåten när grönskan spritter av glädje ur krukorna. Läste en bok en gång av Mika Waltari(tror jag författaren hette) bokens namn var ”Sinhue egyptiern” . Där var Sinhue som noga och stort intresse följde dom små tingens liv, ungefär som när gräset växer eller jag, när jag följer växterna i en lite snabbare tempo. (Flera timmar emellan)

Porslinsanemon igår 1:a maj

Porslinsanemon igår 1:a maj

porslonsanemonidag

Porslinsanemon idag 2:a maj

Visst syns det att den växt lite från dag till dag? Jag hade porslinsanemon ett år då den blommade men den överlevde inte nästpåföljande vinter. Den på bilden skaffade jag förra året men den blommade aldrig. Såg en planthandel som skulle ha fått hem en vitblommande variant. Funderade om jag skulle ha en sådan men sedan såg jag att det än var liv i den ”gamle”. Igår lade jag märke till att Hässelbrodden lever. Tänk att man kan jubla över något som ser ut som lite gräs?

Milium effusum Aureum- Hässlebrodd

Milium effusum Aureum- Hässlebrodd

Det här ser också ut som gräs men är amurnejlika.

Amurnejlika

Amurnejlika

Tror jag kommit på varför amurnejlikan är så sen i år. Det är nog inte enbart kylan utan för att jag satt upp det vita skynket bakom. Solen har alltid värmt där på morgonen och hela förmiddagen men nu kommer inte solen åt förrän mycket senare. Fick äntligen till en tydlig bild på en av mina favoritväxter, krypblågull.

Polemonium reptans ‘Touch of Class’

Polemonium reptans ‘Touch of Class’

Höstbräckan ser ut som den först gjorde förra året(den lilla ”grenen” som sticker upp längs med krukkanten

Höstbräckan

Höstbräckan

Den var jättefin i höstas men jag missade att ta bilder. Tidigare i vår och förra våren imponerade den där ”kvisten”  mig när den bröt sig igenom istäcket som låg där. ( Jag har strött lite benmjöl i krukorna. Det är det som ser ut som ”sågspån”) Hittade något häromdagen som jag beskrev som ”Ser lovande ut vad det nu än är”. Nu dök en till upp bredvid en torr pinne där skuggviolrutan fanns förra året vilket får mig att tro att det är just precis vad det är

skuggviolruta

skuggviolruta?

I krukan bredvid kommer det även i år upp sånt som jag tror är frösådda brunpimpineller, sanguisorba menziesii. Moderplantan står i samma kruka som skuggviolrutan och det är bara att konstatera att, jag sedan om det händer och tröttnar på att samla växter, så är brunpimpinell något som stormtrivs på en blåsig balkong med förmiddagssol. Fast just nu samlar jag på mig växter.

Ros och pion

Ros och Rockii-pion

Tror jag klurat ut var jag ska placera rosen och pionen. Ska ge pionen en chans att överleva med en rejäl kruka (som jag inte har än. Rosen ska få plats i den gamla roskrukan tror jag. Har en luktpion också, den ser ut så här idag

Paeonia lactiflora Top Brass

Paeonia lactiflora Top Brass

Har ännu inte haft någon pion som blommar! Finns alltid en anledning att tjata med bilder på dvärgaurikeln så här utan mer motivering än så kommer en bild idag också.

Primula marginata, dvärgaurikel

Primula marginata, dvärgaurikel

Skaffade lite sjösten idag som jag tänkte fylla på lite med  i stenpartikrukan. Ska nog kanske använda dom för att se till att jag inte överplanterar i krukan där jag Planterar Rockii-pionen. Jag börjar tro att man ger växterna en bättre chans över vintern med lite sten som jämnar ut temperaturen. Synd bara att sten är så tungt, annars skulle jag använda det mer. Såg att min porslinsblomma inne har börjat få blomknoppar

Porslinsblomma

Porslinsblomma

Njuter av att dom är där för om dom blommar och familjen börjar nysa och snora får jag plocka bort blommorna.

One thought on “Förlåten kyla när grönska spritter

  1. Pingback: Knopp på Primula x auricula”Star Wars” « Rihanes odling

Kommentera:

