Knopp på Primula x auricula”Star Wars”

Det här tycker jag är fantastiskt, Primula x auricula”Star Wars” har inte bara överlevt vintern den har även fått en blomknopp.

Primula x auricula”Star Wars”

Primula x auricula”Star Wars”

Jag köpte den hos Jürgen Peters plantskola på Älvsjömässan förra året. Den var snäll och blommade förra året. Jättekul att idag få syn på knoppen, jag som trodde att den här typen av auriklar var kinkiga och inte hade en chans hos mig.

Är fortfarande  förbryllad över dom här bladen.

Förbryllad

Glansanemon?

Vet ni jag kom kanske på det! När jag letade fram bilden från förra året på den blommande aurikeln såg jag bladen på porslinsanemonen. Ganska likt men ändå inte. Var inte heller alls samma när den först dök upp ur krukan. Men då kom jag på att det skulle kunna var en glansanemon som jag planterat i samma kruka men ca 10 cm därifrån. Jag gjorde en bildsökning…fast nu tittade jag igen, speciellt på mina små plantor som jag fick från krukan så tvekar jag igen. Eller så är mina små plantor något annat än glansanemon. Får väl sätta ett frågetecken på den.

Något annat som jag inte förstod var det var tidigare är en skuggviolruta.

skuggviolruta

Thalictrum rochebrunianum,skuggviolruta

I samma kruka som skuggviolrutan har jag en brunpimpinell.

När brunpimpinell har blommat så får man mängder av sådana här i krukorna nästa år.

Brunpimpinell

Brunpimpinell, sanguisorba menziesii

I samma kruka har jag en gullviva. Min favoritblomma när jag var runt 7-11 år ungefär. Den såg mycket pigg ut tidigare i vår och sedan krympte den ihop så jag tänkte det var kört för den men nu har jag gott hopp.

Primula veris, gullviva

Primula veris, gullviva

Har en backsippa som nu klarat två vintrar. Den överraskade mig förra året med att plötsligt bara vara där med en blomknopp men i år såg jag den minsann tidigt.

Det stod att det är en Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ på etiketten men den innehåll två plantor där den ena blev röd och den andra mörklila. Den på bilden nedan var mörklila förra året. Jag hade ingen med röda blommor förra året.(Märker ni hur osäker jag är, tycker man inte kan så noga veta med blommor)

Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ - backsippa

Pulsatilla vulgaris `Röde klokke´ – backsippa

En bild på klematisblad.

Clematis koreana ”Lutea”

Clematis koreana ”Lutea”

Har kommit på att jag ska köpa klematis från orten om dom ska överleva hos mig.

Nästa bild är en bild på en akleja som jag sådde för några år sedan.

Den har inte blommat än och ska bli gul.

Akleja

Aquilegia x caerulea Sunshine

Det skymtar lite nävor på bilden och vitpytta samt koreansk plymspirea.

Strandiris är fint. Dom får härliga blommor. Hos mig blommade dom första året samt förra året. Dessemellan fick jag nöja mig med bladen.

strandiris

Strandiris

Lite för tidigt att spana efter blomstjälkar. Det röda som sticker upp till höger är en luktpion.

Vårkruka

Vårkruka

Kommentera:

