Ny kruka med bla Rockii-pion

Igår införskaffade jag en kruka till, Peanoia Rockii/Gansumodan, 8002 Yu Guan Lan Dai, Jade Crown. Idag slutförde jag planteringen.

Rockii-pion

Rockii-pion, marmorruta, fliknunneört och en brunbladig näva

I den finns:

En liten närmre bild på fliknunneörten och nävan.

Fliknunneört, näva och tuvtrift

Fliknunneört, näva och tuvtrift

Cyklanem och fliknunneörten vissnar ner när dom blommat klart.

Cyklamen coum ‘Rubra’

Cyklamen coum ‘Rubra’

Jag hade tänkt att plantera myskmadra i krukan men jag läste att den skulle vara invasiv så då delade jag den och satte en del på min omöjliga plats där allt tynar bort.

Myskmadra

Myskamadra

Den andra delen sattes i den trekantiga-krukan. Myskmadra doftar fint. När jag doftade mig igenom blommorna på handelsträdgården så föll jag för nemesia. En vit nemesia som doftade som vit heliotrop och en lila som doftade som lila heliotrop. Ska skaffa frön till någon av dom och så till nästa säsong. Heliotrop är ju inte speciellt tålig, men älskad av mig.

Jag kom hem med något som såg ut som en nejlika men var ett sommarflox.

Sommarflox

Sommarflox

Danska flaggan förvånade mig när jag tänkte efter i efterhand. Men det kan kanske bli fint mot mina andra sommarblommor……..Hm, sommarflox är väl en ettåring förresten?

Äntligen  gjorde jag plats för Echinacea ‘Virgin’, ett varigierat blågull hade gjort sitt.

Echinacea ‘Virgin’

Echinacea ‘Virgin’

Porslinsanemonen ser ut så här idag

porslinsanemon

porslinsanemon

Trädgårdssmörbollen har fått en blomknopp

 

Trollius cultorum 'Cheddar’

Trollius cultorum ‘Cheddar’

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Ny kruka med bla Rockii-pion

  1. Pingback: Äppelback istället för brödbackar « Rihanes odling

  2. Pingback: Blomknopp på Cyklamen coum ‘Rubra’ « Rihanes odling

  3. Pingback: Blomknoppar på Clematis ‘Kajsa’ och övervintrad sommaflox « Rihanes odling

Kommentera:

