Rosenbräcka, hjärtaster, alunrot och vit lavendel.

Kom iväg till Zetas idag. Kom hem med, Rosenbräcka, hjärtaster, alunrot och vit lavendel. Rosenbräckan delade jag på och placerade båda delarna i stenpartikrukan. Här….

Rosenbräcka

Rosenbräcka, Saxifraga arendesii-gruppen ‘Lammefjord’

….och här…

Rosenbräcka

Rosenbräcka, Saxifraga arendesii-gruppen ‘Lammefjord’

Den heter Saxifraga arendesii-gruppen ‘Lammefjord’.

Den vita lavendeln planterade jag i krukan där vit gräslök och vit isop har övervintrat.

Vita krukan med vit lavendel

Vita krukan med vit lavendel, Lavendula angustifolia ‘Arctic Snow’

Jag tror iallafall att isopen har överlevt, såg lite grönt bland det bruna. Har insett att jag inte ska försöka mig på en sommar utan lavendel och jag lyckas aldrig övervintra dom så då kan jag lika gärna ta den mindre härdiga vita. På följande bild syns både alunroten och hjärtastern.

Hjärtaster och alunrot

Hjärtaster och alunrot

Hjärtastern är växten i glaskrukan som står på tripoden. Hade tänkt mig en grenaster men blev förtjust i den här. Valde den för den sena blomningen. Jag har planterat den i samma kruka som jag har dockaklejan och alunroten hamnade för tillfället i glaskrukan, har inte sett ut någon plats för den än.

Hjärtaster, aster 'Little carlow'

Hjärtaster, aster ‘Little carlow’

alunrot, Heuchera 'Fire chief'

alunrot, Heuchera ‘Fire chief’

Lyckades fånga en pionknopp på bild så den får vara med idag.

Paeonia lactiflora Top Brass

Paeonia lactiflora Top Brass

4 thoughts on “Rosenbräcka, hjärtaster, alunrot och vit lavendel.

  1. Pingback: Blomknopp på akleja « Rihanes odling

  2. Pingback: Oktober, sol och blommor « Rihanes odling

  3. Pingback: -Nej, nej snälla löjtnantshjärta du har vaknat lite för tidigt « Rihanes odling

  4. Pingback: Vårkrukor « Rihanes odling

Kommentera:

