Planterat sådderna och nyinköp

Planterade sådderna idag. Jorden räckte inte riktigt så jag får slutföra det en annan dag. Får även vänta med en ”doftkruka” med lila nemesia, vit heliotrop och citronverbena.

I balkonglådan finns lejongap, strandkrassling, vit nattljus som jag sått och drivit upp. ”Danska flaggan” är sommarflox som jag köpte en färdig planta av. Det ska även i en fuchsia och jordreva samt söderhavsljus i balkonglådan.

Balkonglåda med sommarblommor.

Balkonglåda med sommarblommor.

En balkongvy där, den lila nemesian och den vita heliotropen samt citronverbena, syns om man vet vad man ska titta efter.

Balkongvy med nemesia

Balkongvy med nemesia

Såg följande växt förra året och tänkte att jag ska ha en sådan. Tänkte försöka dela på den och en bit ska ner i stenpartikrukan.

Bergstensfrö, Lithodora diffusa 'Heavenly Blue'

Bergstensfrö, Lithodora diffusa ‘Heavenly Blue’

Vill få med följande bild så att jag kan få en överblick på höjderna för dom olika växterna. Pionstödet som verkade på tok för stort ett tag börjar faktiskt verka lite mer vettigt. Luktpionen har nått upp till den nu för att få stöd och strandirisen är inte långt efter.

Balkongvy

Balkongvy

Min första blomknopp på en klematis som övervintrat

Klematisknopp

Klematisknopp, ej namnsort

Fick tag på den på en växtmarknad i Hågelby förra året.

Vågar mig på att visa följande vy i sin helhet med stolthet nu när jag bytt ut brödbackarna till en äppelback.

En till vy

En till vy

Allåkerbären i Syrénkrukan blommar. Jag skaffade två olika sorter som skulle se till att det blev bär, men jag har hittills bara fått njuta av den frodiga grönska och dom vackra blommorna.

Trevlig fredagskväll

vattenbad

4 thoughts on “Planterat sådderna och nyinköp

  1. Helt otroligt Rihane att på så begränsad plats få rum med så mycket växter och så smakfullt arrangerat!

    Extra plus för `Heavenly blue´den är jättefin!

    En skön helg till dig!

    • Tack,
      Skulle vara kul att få bergstensfröt att överleva. Blir nog fint lite senare när den kinesiska riddarsporren och himmelsblomman blommar i samma färg. Det stod att ‘Heavenly blue’ är en långblommare.

  2. Pingback: Planterar vidare « Rihanes odling

  3. Pingback: Oktober, sol och blommor « Rihanes odling

Kommentera:

